PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie člověka - APE510001
Anglický název: Theory of Man I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD510001
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Je záměnnost pro: APE50009
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (29.10.2019)
Cílem přednášky je uvést studující oboru Pedagogika do různých způsobů tematizace problému člověka a ukázat jak <br>
mytické a archaické formy vykládající postavení člověka na zemi, mezi ostatními tvory a v kosmu ovlivňuje do dnešních <br>
dob pojetí a sebepojetí člověka. V úvodu přednášky jsou probrána některá mytologická, náboženská a filosofická pojetí <br>
člověka; pozornost je dále věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci přednášejícího je předmět <br>
završen úvodem do fenomenologického pojetí člověka. Vzhledem k tomu, že každá pedagogická teorie obsahuje zjevnou <br>
či skrytou tematizaci lidské osobnosti, je kurs určen pro zájemce, kteří jsou orientováni k obecně vědním teoretickým a <br>
filosofickým základům oboru. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické <br>
problematice. Kurs Teorie člověka je doporučen zvláště studujícím, kteří jsou orientováni na problematiku osobnostního a <br>
sociálního rozvoje.<

Learning outcomes of the course unit The aim of the lecture is to introduce students of Pedagogy into different ways of thematization of human problem and show how mythical and archaic forms interpreting the position of man on earth, among other creatures and in the cosmos times of conception and self-conception of man. Some mythological, religious and philosophical concepts are discussed in the introduction human; further attention is paid to the foundation of philosophical anthropology. Given the orientation of the lecturer is a subject culminated in an introduction to the phenomenological concept of man. Because every pedagogical theory contains obvious or hidden thematization of human personality, the course is intended for those who are oriented towards general philosophical foundations of the field. Special attention is paid to the thematization of the natural world, game theory and hermeneutic problems. Learning outcomes of the course unit The course Human Theory is recommended especially for students who are oriented on personality and personality problems social development.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (13.04.2010)

BUBER, M. Problém člověka. Praha : Kalich 1997. (159 s.) ISBN 80-7017-109-X

CORETH, E. Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha : Zvon - české katolické nakladatelství, 1994 (215 s.) ISBN 80-7113-089-2

Člověk v moderních vědách. Praha : FÚ ČSAV, 1992. ISBN 80-7007-028-5

JANKE, W. Filosofie existence. Praha : Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0510-0

LETZ, J. Filozofická antropológia : Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu človeka. Bratislava : Edicía Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA, 1994. ISBN 80-88743-07-9

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-01-1

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : Filosofie o člověku a výchově. Praha : ISV, 2001 (165 s.) ISBN 80-85866-64-1

PEŠKOVÁ, J.; SCHÜCKOVÁ, L.: Já člověk... Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha : SPN, 1992. (270 s.) ISBN 80-04-21766-4

SEILEROVÁ, B. Človek ve filosofickej antropológii. Bratislava : Iris, 1995 (149 s.). ISBN 80-88778-10-7

SINGULE, F. Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha : SPN, 1966.

SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992.

STARK, S. Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň : ZČU v Plzni, 2000. ISBN 80-7082-686-X

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK