|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (11.11.2020)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (11.11.2020)
Hlavní cíl: Základním cílem je pochopení vzdělávací diverzity v její komplexnosti a multifaktorovosti, efektivní reflexe projevů diverzity a také utváření pozitivních postojů studentů k vulnerabilním skupinám a porozumění kulturně – sociálnímu kontextu vzdělávací diverzity. Specifické cíle: Specifické cíle směřují k dosažení hlavního cíle v konkrétních oblastech vzdělávací diverzity - v otázkách dosahování rovnosti před vzděláním, aniž by byla limitována faktory socioekonomické, etnické, kulturní, náboženské, genderové či jazykové rozmanitosti, resp. specifickými individuálními rozdíly mezi žáky. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (11.11.2020)
Preissová Krejčí, A., Máčalová, J. 2014. Limity českého pojetí multikulturní výchovy. Sociální pedagogika / Social Education, 2 (2): 62-72. Kolektiv autorů. 2019. Standardy inkluzivního vzdělávání. Ostrava 2019. Ostrava: MO. Obrovská, J. 2016. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. Sociologický časopis, 52 (1): 53-78. Smetáčková, I. (ed.). 2006. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s. Fořtová, K. 2013. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Hlavní město Praha. Radostný, L. a kol. 2011. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (29.09.2021)
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. Zapracované změny oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.
Téma 1: Diverzita jako klíčový prvek kultury a pedagogické přístupy k ní Téma 2: Diverzita jako výsledek sociální diferenciace a stratifikace Téma 3: Speciální a individuální potřeby jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity Téma 4: Diverzita jako odraz etnické a kulturní plurality Téma 5: Rasa jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity? Téma 6: Gender jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity Téma 7: Jazyková odlišnost jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity Téma 8: Diverzita pocházejíci z náboženské plurality Výstupy absolventů: Vědomosti: Orientovat se v konceptech multikulturní vzdělávání - inkluzivní vzdělávání - kulturně citlivé vyučování; Znát sociální stratifikaci ve školní třídě, její vliv na školní učení a chování a efektivní přístup učitelů; Orientovat se v problémech náboženské diverzity a symboliky na školách; Znát povahu etnické diverzity v českém školním prostředí, její peer charakteristik a charakteristik selekce ve školní třídě; Znát faktory tvorby rasových předsudků a příklady rasové diverzity na českých školách; Vnímat genderovou podmíněnost vzdělávacích výsledků a vzdělávaní na českých školách; Orientovat se v druzích speciálních a individuálních potřeb, znát status žáka se speciální potřebou v školní třídě a optimální přístupy učitele k žákům s vybranými speciálními potřebami; Znát rozsah jazykové diverzity v českých školách, specifika jazykové školní socializace, orientovat se v míře jazykových kompetencí cizinců. Dovednosti: Uplatnění "rovnostářské gramotnosti" (equity literacy), jejímž prostřednictvím pedagog posuzuje každé své rozhodnutí a volí vhodný pedagogický přístup na základě optiky rovnosti; Citlivost na existující podoby diverzity ve školním prostředí; Schopnost reflektovat sociální, etnické, kulturní, náboženské, genderové, individuální a jazykové diference v konkrétní školní třídě; Způsobilost volit a uplatňovat inkluzivní pedagogické praktiky; Adekvátně situačně rozhodovat. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)
Rozvrh předmětu
|