PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Učitel v současné škole - APDV10053
Anglický název: The teacher in a contemporaray school
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Monika Fialová, Ph.D.
Mgr. Klára Lenkvíková
Vyučující: Mgr. Monika Fialová, Ph.D.
Mgr. Klára Lenkvíková
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Klára Lenkvíková (10.02.2016)
Obsah výuky tvoří tři základní okruhy, jež obsahují dílčí témata. První okruh je orientován teoreticky, druhý a třetí jsou praktického charakteru.

1. Pedeutologie

- Historie vzdělávání učitelů, učitelská profese.

- Volba učitelské profese.

- Aktuální proměny přípravy učitelů.

2. Osobnost učitele

- Typologie učitele.

- Osobnostní předpoklady učitele.

3. Začínající učitel

- Učitel v inkluzivní škole.

- Konstruktivní učitel.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Klára Lenkvíková (10.02.2016)

Cíl předmětu: Studenti se seznámí s aktuální problematikou učitele v současné škole, v rovině teoretických východisek a aplikací v praxi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Klára Lenkvíková (10.02.2016)

FRANIOK, Petr a Dana KNOTOVÁ. Učitel a žák v současné škole: sborník z 15. konference České pedagogické společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s Českou pedagogickou společností, 2008, 415 s. ISBN 978-80-210-4752-5.

HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1.

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5

KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Vyd. 1. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010, 315 s. ISBN 978-80-7308-301-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: PedF UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9

Urbánek, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Praha: TU v Liberci, 2005. ISBN 80-7083-942-2

VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 232 stran. ISBN 978-80-247-4473-5.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK