PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifika práce s romskou komunitou - kombinované studium - APDV10041
Anglický název: The specifics of work with the Roma community
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/6, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. David Beňák, DiS., Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (04.10.2012)
Romové jsou rozmanití a alespoň částečné pochopení této rozmanitosti je podmínkou pro úspěšnou práci s nimi.
Co tuto rozmanitost tvoří? Jak s touto rozmanitostí pracovat? Jak se v ní pohybovat? Budou pedagog/sociální
pedagog bude schopný odborně pracovat s příslušníky romských komunit. Bude znát základní terminologii vč.
základních historických faktů a v socio-kulturní specifika. Seznámí se s aktuálními přístupy v práci s Romy a
pojetím tématu ve veřejné správě.
Základní termíny
romipen/identita, romská rodina, sociální vyloučení, Olašští Romové, Slovenští Romové, komunikace, hodnoty,
romské tradice, menšina, majorita, soužití, mediální obraz, integrace.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (04.10.2012)

zpracování návrhu projektu a jeho obhajoba

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (04.10.2012)

Horváthová, J. Kapitoly z dějin Romů. Praha: Člověk v tísni, o. p. s., 2002.

Navrátil, P. a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003.

Stojka, P., Pivoň, R. Náš život/Amáro Trajo. Bratislava: Slavomir Drozd studio pre Nadáciu INFOROMA, 2003.

Časopis sociální práce

Projekt Romipen

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (04.10.2012)
Základní obsah:
1) základní historie příchodu Romů na území ČR a jejich struktura, výrazné okamžiky pro roce 1989

2) romství/romipen, tradiční romská rodina (důraz na výchovu dětí), současný model romské rodiny

3) dynamika vztahu Romů a majority

4) Romové a veřejná správa

5) základní modely práce s Romy - sociálně pedagogické metody a zásady komunikace s Romy

6) příklady vybraných projektů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK