PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie výchovy - APD519023
Anglický název: Sociology of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
link pro připojení k výuce denního studia v LS 2020-2021: Sociologie výchovy st 15.50 – 17.25 139/C Doc.Koťa
APD160038
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a682e22caae1a4105a34e0841713653d1%40thread.tacv2/Sociologie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917


Cíl předmětu:<br>
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s<br>
výchovou a vzděláváním, vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na<br>
výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v podmínkách<br>
soudobé společnosti, rodiny a školy.

Subject aim:
The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology, which are related to upbringing and education, to lead them to skills to apply sociological knowledge to the educational reality and to the issue of socialization of children and youth in conditions of contemporary society, family and school.

Osnova předmětu:<br>
Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L.<br>
Kohlberg; činitelé socializace, resocializace. Pozice, prestiž, role, symboly statusu.<br>
Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.<br>
Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní<br>
(byrokratické) společnosti.<br>
Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní<br>
důsledky sociální kontroly. Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické<br>
teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, teorie kulturního přenosu,<br>
teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního<br>
konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a<br>
klasifikace kriminálních aktivit.<br>
Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu,<br>
sociologie školy, sociologické aspekty kurikula. Socializace dětí a mládeže, protestní a<br>
alternativní hnutí mládeže. Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a<br>
mládeže. Rodina a výchova. Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova.<br>
Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.<

Course syllabus: <br>
Theory of Socialization: Charles Cooley, George Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. <br>
Kohlberg; agents of socialization, resocialization. Position, prestige, role, status symbols
Social structures and groups. Role conflicts <br> <br>
Institutions and organizations. Organizations in traditional society and organizations in modern <br>
(bureaucratic) companies
Deviant behavior. What are deviations. Functions of deviations. Social control and paradoxical <br>
the consequences of social control. Physiognomic theory of deviations, modern sociobiological <br>
theory, psychological theory of deviations, socio-ecological school, theory of cultural transmission, <br>
structural tension theory, social control theory, labeling theory, social theory
conflict, interpretative sociology. White collar crime. Crime without victims and <br>
classification of criminal activities
Sociology of the Teaching Profession, Questions of Professionalization of Teachers in the World Context, <br>
sociology of the school, sociological aspects of the curriculum. Socialization of children and youth, protest and <br>
alternative youth movement. Sociology of leisure time, socio-pathological phenomena in children and <br>
youth. Family and education. Social stratification and upbringing, social mobility and upbringing
State - politics - education, social changes and education
Studijní literatura<br>
Literatura základní:<br>
Havlík, R., Koťa, J. (2007) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.<br>
Havlík, R., Halászová, V., Prokop, J. (1996) Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: PedF<br>
UK.<br>
Havlík, R., Koťa, J.; Spilková, V. a kol. (2002) Učitelské povolání z pohledu sociálních<br>
věd. Praha: PedF UK.<br>
Jedlička, R., Koťa, J. a kol. (2015) Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence<br>
životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.57<br>
Jedlička, R., Klíma, P., Koťa, J. a kol. (2005) Děti a mládež v obtížných životních<br>
situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících<br>
profesí. Praha: Themis.<br>
Ondrejkovič, P. (1998) Úvod do sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie<br>
výchovy a mládeže. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.<br>
Literatura doporučená:<br>
Alan, J. (1974) Společnost, vzdělání, jedinec. Kapitoly ze sociologie vzdělávání. Praha:<br>
Svoboda.<br>
Bauman, Z. (1999) Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta.<br>
Ondrejkovič, P. (1998) Úvod do sociológie výchovy. Základy sociológie výchovy a<br>
mládeže. Bratislava: Veda.<br>
Ondrejkovič, P. (1997) Socializácia mládeže ako východisková kategória<br>
sociologie výchovy a sociológie mládeže. Príspevok k riečeniu problémov sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda.<br><br>
Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989.
Bartlett, S.; Burton, S. Introduction to Educational Studies. London, SAGE Publ. 2016.
sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda.<br>
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK