PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie I - APD519013
Anglický název: Social psychology I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
Cíle: Pochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie. Student se má učit do<br>
jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Může<br>
tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat<br>
emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi.

Objectives: Understanding the social dimension of a person through psychology. The student is to learn by to anticipate to some extent people's behavior according to the social context in which they are located. Can so choose the preventive strategy and tactics of your behavior and learn how to manage it professionally surrounding emotions and averting unnecessary conflicts between people.

Obsah: Předmět sociální psychologie, její význam pro porozumění jedince mezi lidmi a<br>
jeho vztahům k druhým lidem; prehistorie a založení hraniční vědy: sociální psychologie;<br>
půvab nudných definice vědního oboru; behaviorální koncept sociální psychologie a<br>
problematika porozumění sociálnímu jednání.
Sociální percepce a sociální kognice; implicitní teorie osobnosti; osobnostní konstrukty;<br>
stereotypy, rasové předsudky; kauzální atribuce; Postoje; význam postojů v každodenním<br>
životě; povaha a měření postojů, vytváření postojů, změny postojů; Teorie komunikace;<br>
verbální a nonverbální komunikace; patologické formy komunikace (podceněná kapitola<br>
sociální psychologie); konflikty; komunikace v transakční analýze, životní dráhy<br>
Skupiny, organizace a jedinec: skupiny a organizace; vůdcovství a skupinové změny;<br>
účinně jednající skupina; Jedinec ve skupině.<br>
Otázky, témata ke zkoušce: Uchazeči si ke zkoušce přinesou seznam prostudované<br>
literatury. Uvádějí se pouze tituly, které uchazeči o zkoušku prostudovali celé. Literaturu<br>
ke zkoušce lze i konzultovat se zkoušejícím. jaroslav.kota@ff.cuni.cz

Content: The subject of social psychology, its importance for the understanding of an individual among people and his relations with other people; prehistory and the foundation of frontier science: social psychology the charm of boring science definition; behavioral concept of social psychology and problems of understanding social behavior. Social Perception and Social Cognition; implicit personality theory; personality constructs stereotypes, racial prejudice; causal attribution; Attitudes; The importance of attitudes in everyday life; the nature and measurement of attitudes, creating attitudes, changing attitudes; Theory of Communication - verbal and nonverbal communication; pathological forms of communication (underestimated chapter social psychology); conflicts; communication in transaction analysis, life paths Groups, organizations and individuals: groups and organizations; leadership and group change; an effectively acting group; Individual in the group
Examination Questions, Topics: Applicants will bring a list of literature.

Studijní literatura
<br>
Nakonečný, M. (2009) Sociální psychologie. Praha: Academia.<br>
Čížková, J. (2000) Přehled sociální psychologie. Olomouc: UP.<br>
ŘEZÁČ, J. (1998) Sociální psychologie. Brno: Paido.<br>
Hayesová, N. (1998) Základy sociální psychologie. Praha: Portál.<br>
Jedlička, R. (ed.). (1997) Drogy – mládež - společnost. Sborník Studia Paedagogica 21.<br>
Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy,<br>
Jedlička, R. a Koťa, J. (1998) Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně<br>
patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum.<br>
Gavora, P. (2005) Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.<br>
Goffman, E. (1999) Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě.<br>
Praha: Studio Ypsilon.<br>
Helus, Z. (2006) Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.<br>
Hewstone, M., Stroebe, W. (2006) Sociální psychologie. Praha: Portál.<br>
83<br>
Hewstone, M., Stroebe, W., Jonas, K. An Introduction to Social Psychology. UK: Wiley<br>
and Sons.<br>
Kolář, M. (2001) Bolest šikanování. Praha: Portál.<br>
Mareš, J. a Křivohlavý, J. (1989) Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha:<br>
SPN.<br>
Myers, D. G. (2016) Sociální psychologie. Brno: Edika.<br>
Vybíral, Z. (2005) Psychologie komunikace. Praha: Portál.<br>
Výrost, J. a Slaměník, I. (eds.). (2008) Sociální psychologie. Praha: Grada.<br>
Thiel, E. (1989) Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. Bratislava: Plasma service,<br>
VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I.; SOLLÁROVÁ, E. (Edit.) Sociální psychologie. Teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019.
MYERS, D.G. Sociální Psychologie. Brno: Edika, 2016
HEWSTONE, M.; STROEBE, W.; JONAS, K. An Introduction to Social Psychology. The British Psychological Society: John Wiley and Sohn Ltd. 2012.
BREHM, S.S.; KASSIN, S.M.; STEVEN, F. Social Psychology. Boston, N.Y.: Houghton Mifflin Company, 2002.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK