PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Scénické postupy v edukaci - APD519012
Anglický název: Scenic pratices in education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: 15
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (15.05.2019)
Cíl předmětu:
Studenti se jsou s to vysvětlit základní koncepty scénicko-dramatického pojetí edukace a pojmy týkající se
možností využití scéničnosti a dramatických přístupů v edukační praxi. Nabývají elementární praktické dovednosti
rozpoznání těchto jevů na straně jedné a jejich didaktického využití při práci se studenty/žáky atd. na straně druhé.
Vysvětlí též, co je dramatická/divadelní výchova a ovládají praktické elementy její aplikace v různých typech
edukace.
Osnova předmětu:
Scéničnost a problémovost, resp. divadelnost a dramatičnost jako principy obecně behaviorální (životní…) i
specificky edukační. Performativní sociální studia, (kritická) performativní pedagogika, performativní výzkum.
Performativně dramatický koncept edukace. Učitelství jako scénická (performativní) profese. Scénické formy a
metody v edukaci.
Scénické postupy "ve službách" různých předmětů i jako samostatné metody. Edukační funkce a cíle scénických
postupů.
Dramatická výchova jako systém umělecko-sociálně-antropologického učení. Scéničnost jako učivo. Praktikum
scénických postupů.

Studijní literatura

Machková, E. (2004) Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU.
Marušák, R., Králová, O. &, Rodriguesová, V. (2008) Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál.
Morganová, N. & Saxtonová, J. (2002) Vyučování dramatu. Praha, STD a IPOS.
Rodová, V. Dramatická výchova ve službách dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
Valenta, J. (2015) Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. Dramatická výchova.
In
Stuchlíková, I. & Janík, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova
univerzita 2015. s. 375-382.
Valenta, J. (2017) Dramatická výchova a výchova osobnostní a sociální. Tvořivá dramatika, 1/2007, s. 1-8.
Valenta, J. (1999) Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů. Praha: ISV.
Valenta,J. (2003) Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Raadce
učitele.3.,
Praha, Raabe, C 2.9, 34 s.
Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2010) Scénická dimenze výkonu učitelské profese. Pedagogika, LX( 2), s. 104-114.
Valenta, J. (2011) Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT.
Valenta, J. (2014) Výzkum uměnim/divadlem a edukačni drama. In Riedlová, M. & Lečbych, M. (eds.) Společný
75
prostor / Common Space 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 256-268.
Vostrý, J. (2012) Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie). Praha: (D)AMU-KANT.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK