PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociálně pedagogické teorie II. - APD516065
Anglický název: Social pedagogy theory II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Osnova předmětu:
- behaviorální přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
- konstruktivistické a systemické přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
- narativní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
- antiopresivní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)


Course syllabus:
- behavioral approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
- constructivist and systemic approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
- narrative approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
- anti-depressive approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci.

The aim is to acquaint students with selected concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Studenti vypracují odborný esej v rozsahu 2000 znaků, splní zápočtový test.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 

Students work out an essay in the range of 2000 characters, pass the credit test.
It is allowed to complete the course in the next section of study.

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Literatura povinná:

FREIRE, P. Pedagogy of the Oppressed. New York, Continuum, 1970.

BATESON, G. (1979). Mind and Nature: A Necessary Unity (Advances in Systems Theory, Complexity, and the Human Sciences). Hampton Press. ISBN 1-57273-434-5.

GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2

KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.

LEDWHIT, M. Community development: a critical aproach. Bristiol: Policy Press, 2005, ISBN 1-86134-695-6.

LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 111 s. Psyché. ISBN 978-

80-247-3521-4.

MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.

ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. Studijní texty; sv. 20. ISBN 80-86429-36-9.

Literatura doporučená:

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.

KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.

POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3

PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.

QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.

SATIR, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-303-1.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

SYCHROVÁ, A. (ed) Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014, ISBN 978-80-7395-756-8, ISBN CD ROOM 978-80-7395-757-5, s. 58-91.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK