|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
- behaviorální přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) - konstruktivistické a systemické přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) - narativní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) - antiopresivní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) Course syllabus: - behavioral approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) - constructivist and systemic approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) - narrative approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) - anti-depressive approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci. The aim is to acquaint students with selected concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Studenti vypracují odborný esej v rozsahu 2000 znaků, splní zápočtový test. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Students work out an essay in the range of 2000 characters, pass the credit test.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Literatura povinná: FREIRE, P. Pedagogy of the Oppressed. New York, Continuum, 1970. BATESON, G. (1979). Mind and Nature: A Necessary Unity (Advances in Systems Theory, Complexity, and the Human Sciences). Hampton Press. ISBN 1-57273-434-5. GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2 KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. LEDWHIT, M. Community development: a critical aproach. Bristiol: Policy Press, 2005, ISBN 1-86134-695-6. LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 111 s. Psyché. ISBN 978- 80-247-3521-4. MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. Studijní texty; sv. 20. ISBN 80-86429-36-9. Literatura doporučená: KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3 PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4. QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2. SATIR, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-303-1. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. SYCHROVÁ, A. (ed) Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014, ISBN 978-80-7395-756-8, ISBN CD ROOM 978-80-7395-757-5, s. 58-91. |