Základy sociologie - APD516058
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (29.10.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, <br> vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace <br> dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy. The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology related to upbringing and education lead them to the ability to apply sociological knowledge to the educational reality and the issue of socialization <br> children and youth in the conditions of contemporary society, family and school. Osnova předmětu: Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé <br> socializace, resocializace.<br> Pozice, prestiž, role, symboly statusu. <br> Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí. <br> Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti. <br> Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. <br> Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická <br> škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie <br> sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace <br> kriminálních aktivit.<br> Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické <br> aspekty kurikula. <br> Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže.<br> Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže.<br> Rodina a výchova.<br> Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova.<br> Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.<br> |