PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofie výchovy II. - APD516044
Anglický název: Philosophy of Education II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: STROM3BF (28.09.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty pedagogiky s významnými představiteli české filosofie výchovy 19. a 20. <br>
století, kteří měli vliv na podobu systému středoškolského a vysokoškolského vzdělávání, nebo kteří důrazem na <br>
vychovatelské motivy v jejich myšlení výrazně zasáhli do společenského života a české kultury. Studenti by po <br>
absolvování předmětu měli být schopni orientovat se v české tradici filosofie výchovy a rozumět jejímu místu v <br>
dějinách české pedagogiky.<br>
<br>
Osnova:<br>
1. T. G. Masaryk jako filosof a inspirátor pedagogického myšlení (Ideály humanitní, přednášky o výchově <br>
pro učitele)<br>
2. František Drtina a jeho reflexe francouzského školství jako inspirace pro novou výchovu<br>
3. Pozitivistická iniciativa O. Kádnera<br>
4. Hessenova filosoficko kritická analýza meziválečných škol v evropském kontextu<br>
5. J. Hendrich a jeho reflexe filosofie výchovy jako nového oboru<br>
6. J. Patočka a jeho přednášky o filosofii výchovy<br>
7. Undergroundové iniciativy v oblasti filosofie výchovy (R. Palouš, křesťanská pedagogika)<br>
8. J. Pešková a její koncept humanitních věd a výchovy; filosofie pro nefilosofy<br>
9. Filosofické reflexe soudobých snah o reformu (nejen) české školy<br>
<br>

Zkouška je ústní pohovor na základě přečtené literatury (5 titulů).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK