PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Andragogika - APD510020
Anglický název: Andragogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
Předmět má seznámit studenty s vývojem andragogického myšlení, s andragogickými pojmy a s odbornou
terminologií; dále s historickými a sociálními souvislostmi a společenským významem vzdělávání dospělých.
Cílem kurzu je aktivní použití andragogického analytického aparátu k systematickému pohledu na problematiku
vzdělávání dospělých a rozvinutí schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu.
Předmět seznamuje s povahou a vývojem andragogického myšlení, andragogickými pojmy a dále s historickými
a sociálními souvislostmi i společenským významem vzdělávání dospělých. Nabízí rovněž možnost poznat
vybraná dílčí témata andragogiky, která korespondují se studijním oborem psychologie. Zvláštní pozornost je
věnována specifikům dospělých jako účastníků vzdělávání a v souvislosti s tím i specifikům výuky dospělých, tedy
základním pojmům, kategoriím a konceptům didaktiky dospělých. Dalším cílem kurzu je rozvinout dovednost
používat andragogický analytický aparát k systematickému pohledu na problematiku vzdělávání dospělých.
Sledována je rovněž podpora schopnosti samostatně využívat odbornou literaturu na interdisciplinárním základě.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)

Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na realizovaných seminářích a aktivní zapojení do výukového procesu. Alternativou je vypracování seminární práce na téma předem domluvené s vyučujícími.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)

Literatura základní:

BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2580-2.

DV MONITOR. [online] Dostupné z www: http://www.dvmonitor.cz/

EUROSTAT. Life-long learning. 2013a. [online] Dostupné z www:

MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.

KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. vydání. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.

RABUŠICOVÁ, M ilada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.

PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. 1. vydání. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.

RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.

Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey 2011. Praha: Český statistický úřad, 2013. ISBN 978-80-250-2354-9.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (27.03.2014)
Přehled témat
1. Celoživotní učení - vývoj konceptu vzdělávací politiky

2. Andragogika v rámci společenských věd

3. Vybrané teoretické koncepty vzdělávání dospělých

4. Aktuální situace vzdělávání dospělých v České republice

5. Socio-kulturní vzdělávání dospělých

6. Vzdělávání a učení (se) ve třetím věku

7. Dospělí a starší dospělí jako účastníci vzdělávacích aktivit

8. Motivace a bariéry dospělých ve vztahu k formálnímu i neformálnímu vzdělávání

9. Vzdělavatel dospělých a jeho kompetence

10. Cíle a obsah vzdělávání dospělých

11. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na předávání informací

12. Metody vzdělávání dospělých zaměřené na facilitaci učení

13. Hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK