PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogiky - APD510005
Anglický název: Methodology of Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (27.09.2015)
CÍL PŘEDMĚTU
Studenti získají hlubší teoretický vhled do metod výzkumu v pedagogice a budou schopni samostatně připravit návrh výzkumného projektu.

OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)

1. Výzkum ve společenských vědách. Principy vědeckého poznání. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů. Metodologické problémy pedagogického výzkumu.

2. Hlavní znaky kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Smíšený výzkum.

3. Validita a reliabilita výzkumného šetření.

4. Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu.

5. Zpracování, vyhodnocení a interpretace dat v pedagogickém výzkumu.

6. Etické otázky pedagogického výzkumu.

7. Koncipování vlastního výzkumu.

8. Projekt kvantitativního výzkumu a jeho hlavní fáze. Kritéria kvality kvantitativního výzkumu.

9. Projekt kvalitativního výzkumu. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu.

10. Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola, konstruktivismus aj.).

11. Základní přístupy a designy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum).

12. Měření v pedagogickém výzkumu. Formulace a testování hypotéz. Statistické metody užívané při testování hypotéz.

13. Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné, nezúčastněné aj.)

14. Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové šetření aj.)

15. Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový, narativní aj.)

16. Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu, standardizace)

17. Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy)

18. Zakotvená teorie.

19. Případová studie.

20. Výzkumná zpráva.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (27.09.2015)

Literatura základní:

Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2006.

Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.

Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

 

Literatura doporučená:

Borg, W.R., Gall, M.D. Educational research. London, Longman, 1989.

Bryman, A. Quality and quantity in social research. London: Routledge, 1988.

Bryman, A. Social research methods. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Denzin, N. K., Lincoln, Y. (eds.). Handbook of qualitative research. 4.edition. Thousand Oaks: Sage, 2011.

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.

Glaser, B. G. Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press, 1992.

Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál, 2012.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

Chráska, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1998.

Chráska, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, Pedagogická fakulta UP, 2005.

Maňák, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994.

Maňák, J., Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU, 2004.

Průcha, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995.

Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.

Silverman, D. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications, 2000.

Silverman, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition. SAGE Publications, London 2001.

Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 5.edition. London: Sage, 2014.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK