Základy sociální pedagogiky - APD190027
|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
Obsah: 1. Sociální pedagogika jako pedagogická disciplína 2. Postavení sociální pedagogiky ve struktuře vědních disciplín 3. Sociálně pedagogické pojetí prostředí 4. Vztah socializace, výchovy a sociálně pedagogické pomoci 5. Funkce rodiny a vliv rodinného prostředí na rozvoj dítěte 6. Charakteristika prostředí školy a výchovných zařízení 7. Vrstevnické skupiny a výchova 8. Vliv lokálního prostředí na výchovu 9. Masmédia a jejich vliv na výchovu 10. Sociální a pedagogická komunikace 11. Sociální deviace a rizikové chování 12. Ústavní a ochranná výchova Výuka je zakončena zkouškou. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Literatura základní: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava FF UK, 2005. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk – prostředí – výchova. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2 KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9 POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc : Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3 PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada 2012, ISBN 978-80-247-3470-5 BÖHNISCH, L. Sozialpädogogik des Kindes-und Jugendalters, Eine Enfůhrung. Weinheim und München : Juventa Verlag, 1993. HATTON, K. Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House, 2013. HÄMÄLÄINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Consideration. Br. J. Soc. Work 2015 45, 1022-1038. MOLLENHAUER, K.. Einführung in die Sozialpädagogik. Weinheim: Beltz Verlagm 1964. NATORP, P. Sozialpädagogik. Theorie der Willensbildung auf der Grundlage der Gemeinschaft. Stuttgart: Frommann, (1899) [1922 edn]. STEPHENS, P. Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2013. Literatura doporučená: BAKOŠOVÁ, Z., LUBELCOVÁ, G., POTOČÁROVÁ, M. Sociálna pedagogika. Bratislava : SPN, 2005. ISBN 80-10-00485-5 GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno : Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2 DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1 HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca: teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. 2. vyd. Praha : Česká andragogická společnost, 2009, 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-327-7 HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PF KU, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
Hodnotící metoda: ústní zkouška nebo písemný test |