PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika I - APD190020
Anglický název: Comparative Education I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (29.06.2020)
Cílem předmětu je, aby student porozuměl předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, naučil se vyhledávat a využívat domácí i zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. Jedná se o úvod do disciplíny srovnávací pedagogiky, kde bude pozornost věnována nejen vymezení historických milníků, cílů a specifik této disciplíny, ale také metodologii a analýze vybraných evropských vzdělávacích systémů.

Obsah:

Definice a význam srovnávací pedagogiky
Nástroje mezinárodního srovnávání (ISCED)
Modely vzdělávacích systémů a jejich efekty
Mezinárodní srovnávací šetření (IELS, PIRLS/TIMMS, PISA)
Národní versus nadnárodní správa vzdělávacích systémů a role mezinárodních organizací (EU, WTO, UNESCO, OECD…)

Greger, D., Dvořák, D., Janík, T. et al. (2015). Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Benyak, J., Kövérová, E., Vranaiová, K. 2014, Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru, Pedagogika.sk, 5(3), 193-218

ISCED 2011 Operational Manual Guidelines for classifying national education programmes and related qualifications. OECD, EU, UNESCO, 2015.

Nóvoa, A., Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: a mode of governance or a historical journey? Comparative Education Review 39(4):423-438
Vstupní požadavky
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)

rozvrh

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK