PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie výchovy I - APD190012
Anglický název: Theory of Education I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED

Předmět je koncipován tak, aby studenty seznámil s problémy spojené s vypracováváním<br>
vědního profilu teorie výchovy, s filosofickým, vědeckým i praktickým rozměrem této<br>
pedagogické disciplíny. Zdůrazňuje antinomický charakter výchovy a uvádí do<br>
historických souvislostí její reflexe. Studenti po jeho absolvování získají vědomosti o<br>
základních pozicích ve výchovných teoriích, metodologických přístupech k fenoménu<br>
výchovy a historickém pozadí aktuálních výchovných tendencí i stereotypů.<br>
1. Výchovné antinomie. Pedagogika jako “systém kontradikcí”<br>
2. Teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou<br>
3. Sémantické pole termínu “výchova”<br>
4. Logiky formativního působení<br>
5. Autenticita a tradice ve výchově<br>
6. Výchova a kultura (H. Arendt, G. Bachelard)<br>
7. Antická a humanistická tradice v teoriích výchovy<br>
8. Dualistické koncepce člověka a výchovy a jejich kritika u J. Deweyho<br>
9. Soudobé teorie výchovy<br>
Studijní literatura<br>
Základní literatura<br>
Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Columbus:<br>
Pearson.<br>
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické<br>
disciplíny. Praha: Grada Publishing.<br>
<br>
Doporučená literatura:<br>
<br>
Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha.<br>
Bachelard, G. (1999). La formation de l’esprit scientifique. Paris: Vrin.<br>
Dewey, J. (1997). Experience and education. New York: The Free Press.<br>
Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: J. Laichter.<br>
Fabre, M. (1994). Penser la formation. Paris: PUF.<br>
Jedlička, R. (ed.)(2014). Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha:<br>
Karolinum.<br>
Pelikán, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium.<br>
Reboul, O. (1984). Le langage de l’éducation. Paris: PUF.<br>
Schaller, K. (1993). Studie k systematické pedagogice. Studia paedagogica 9. Praha: Ped.<br>
fakulta UK. 57<br>
Schoenebeck, H. von. (1999). Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice: UP.<br>
Singule, F. (1990). Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN.<br>
Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.<br>
Pourtois, J.-P.; Desmet, H. (2002). L’éducation postmoderne. Paris: PUF.<br>
reiner. J., Pritchard Paolitto D., Hersh. R. H. (1990). Promoting Moral Growth. From<br>
Piaget to Kohlberg. Prospect Heights: Waveland Press Inc.<br>
Rosenthal, R.; Jacobson, L. Pygmalion in the classroom. (1968). New York: Holt,<br>
Rinehart & Winston.<br>
Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál.<br>

Zápočet student obdrží za referát/prezentaci vybraného tématu dle zadání.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK