PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sociologie - APD160037
Anglický název: Basics to Sociology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 35 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
<br>
Základy sociologie
Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.

The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology related to upbringing and education
lead them to the ability to apply sociological knowledge to the educational reality and the issue of socialization <br>
children and youth in the conditions of contemporary society, family and school.

Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,<br>
Pozitivismus a interpretativní sociologie,<br>
Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická sociologie a sociologický výzkum, <br>
Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus,<br>
Sociologická tradice v českých zemích<br>
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 

Základy sociologie

Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 

Studující si ke zkoušce přinese seznam prostudované literatury.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)

Základní literatura:

BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie. Praha: Naše vojsko, 2003. ISBN 80-85469-08-01

BOURDIEU, Pierre Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.

Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999.

Jandourek, Jan Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-749-3

Keller, Jan Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2004.

PETRUSEK, Miloslav Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-02-4

KORNBLUM, W.; SMITH, Carolin, D. Sociology in Changing World. N.X. City University of N.Y. 1988.

REICHEL, Jiří Kapitoly systematické sociologie. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.

 

Rozšiřující literatura:

STOKES, Randal Introduction to Sociology. Amherst: University of Massachusetts, 1984.

Persell, Caroline Hodges. 1990. Understanding Society: An Introduction to Sociology. Third Edition. New York: Harper & Row.

Alan, Josef Etapy života očima sociologa. Praha: Panorama, 1989.

Bauman, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON, 1995.

Bauman, Z. Modernita a holocaust. Praha: SLON, 2003.

Bauman, Z. Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha: SLON, 2004.

BAUMAN, Z. Humanitní vědec v postmoderním světě. Praha: Vize 97, Praha 2006.

BASUMAN, Z. Tekutá láska. O křehkosti lidských pout. Praha: Academia, 2013.

Berger, P.L; Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. CDK. Brno: 1999.

BURIÁNEK, Jiří Sociologie. Praha: Fortuna, 1996.

Diesman, M. Jak vyrábět sociologickou znalost. Praha: Karolinum, 1998.

GIDDENS, Anthony. Proměna intimity. Sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál, 2012.

GOFFMAN, Erving. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: SLON, 2003.

GOFFMAN, Erving Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1999.

Cangelosi, J. S. Strategie řízení školy. Praha: Portál, 2000.

Herzmann, J. Výzkumy veřejného mínění. Praha: VŠE, 1995.

Illich, Ivan  Odškolnění společnosti (polemický spis). Praha: SLON, 2001.

Jandourek, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001.

Matějů, P., Straková, J. et al. Nerovné šance na vzdělání. Praha: Academia, 2006.

MATĚJů, Petr – STRAKOVÁ, Jana – VESELÝ, Arnošt (eds.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010.

Možný, L. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002.

Možný, I. Moderní rodina (mýty a skutečnosti). Brno: 1990.

Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 2002.

PETRUSEK, Miloslav Společnost pozdní doby. Praha: SLON, 2006. ISBN 80-86529-63-6

PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademia veřejné správy, 2009.

PETRUSEK, Miloslav Společnost a kultura. Sociologické úvahy a eseje. Praha: Vize 97, 2012.

PETRUSEK, Miloslav a kol.  Dějiny sociologie.  Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3

PETRUSEK, Miloslav – Jan BALON. Společnost naší doby. Populární sociologie (ne)populárních problémů. Praha: Academia, 2011.

PETRUSEK, Miloslav Společnost a kultura. Sociologické úvahy a eseje. Praha: Vize 97, 2012.

Sociologické směry, školy, paradigmata. Praha: SLON, 1994.

Strauss, A.; Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce, Brno a Albert, Boskovice: 1999.

Šubrt, J. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie. Praha: Nakladatelství ISV, 2001.

ŠUBRT, Jiří – Jan BALON Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada, 2010.

Thompson, K. Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno: Barrister a Principal, 2001.

Tuček, M. a kol. Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.

Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1997

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

přednáška, seminář, konzultace

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Studující si ke zkoušce přinese seznam prostudované literatury.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Základy sociologie

Cíl studia: Pro zvládnutí základů sociologie pro pedagogy se předpokládá, že student bude schopen se orientovat v základní pojmové výbavě oboru, orientovat se v sociologických směrech a v jejich hlavních představitelích, umět vyložit vztahy sociologie a ostatních věd včetně sociologie výchovy, popsat hlavní metody výzkumu a techniky sběru sociologických dat.

Protosociologie a sociologie jako věda, směry a velké postavy dějin sociologie,

Pozitivismus a interpretativní sociologie,

Makrosociologie, sociologie středního dosahu a mikrosociologie, empirická sociologie a sociologický    výzkum, 

Sociologie jako multiparadigmatická věda – teoretický pluralismus,

Sociologická tradice v českých zemích

Sociologie výchovy, školy a vzdělávání v systému sociologických věd.

Demografické faktory, kultura, masová kultura,

Socializace, typologie skupin,

Pozice, prestiž, role, symboly statusu.

Sociální struktury a skupiny, konflikty rolí.

Charakteristiky jednotlivých etap se zvýrazněním formujících činitelů: dětství, rodina, škola; mládí – vztah generací, sexuální vztahy, hledání profesní dráhy; dospělost – profesní dráha, rodinná dráha; stáří – sociální kontexty, vztah k rodině.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

studijní opora je pod heslem na stránkách katedry

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

maturita a úspěšné složená přijímací zkouška na obor

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK