PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika volného času - APD100026
Anglický název: Leisure education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Bc. Martin Vejvoda
Vyučující: PhDr. Jiřina Pávková
Záměnnost : APD30094
Je záměnnost pro: APD30094
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia jako povinně volitelný.

Cíl předmětu:

Cílem studijního předmětu je problémově nahlédnout fenomén volného času, a to především z aspektu pedagogického a
poskytnout studentům znalosti o kategorii volného času a o významu volného času pro společnost a pro život člověka.
Student se seznámí se současným stavem volného času a volnočasových aktivit v mezigeneračním srovnání a s vývojem
za posledních dvacet let. Seznámí se s komparací volného času v jednotlivých životních fází od dětského věku do věku
seniorského. V předmětu je analyzována digitalizace životního pole a životního způsobu a přechod do informační
společnosti a digitálního věku a specifikován význam těchto změn pro volný čas člověka a společnosti. Na podkladě
poznání reálného stavu volného času bude pojednáno o výchovných institucích volného času, o specifice pedagogického
působení ve volném čase a o jednotlivých základních formách pedagogického působení ve volném čase. Předmět
nastoluje otázku kultivace jedince činnostmi ve volném čase a výchovy člověka pro volný čas. Pozornost zaměřuje také na
princip přímého zážitku ve volném čase s oporou ve využití dramatické a literární výchovy. V popředí zájmu je animace jako
činnostní koncepce, kvalifikace animátora a problémy jeho profesionalizace v souladu s uplatňováním principu animační
didaktiky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)

Literatura:

Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.

Pávková, J. a koL. Pedagogika volného času. Praha : Portál. 2002, ISBN 80-7178-711-6

Sak, P. Proměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8

Sak,P., Saková, K. Mládež na křižovatce. Praha : Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2

Vážanský, M. Základy pedagogiky volného času. Brno : Priont - Typia, 2001. ISBN 80-86384-00-4

Spousta, V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno : MU, 1998. ISBN 80-216-1274-9

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)

Osnova předmětu:

  • Pojem pedagogika volného času, jeho vymezení.
  • Volný čas, sociologická, psychologická a pedagogická kategorie.
  • Vývoj obsahu a rozsahu volného času. o Aktivity ve volném času .
  • Strukturace volného času a aktivit ve volném čase.
  • Volný čas v životních fázích.
  • Funkce a cíle volného času a aktivit ve volném čase.
  • Životní způsob a volný čas.
  • Média, komunikace a volný čas. o Digitalizace životního způsobu.
  • Volný čas:
  • individuální, párové, kolektivní aktivity
  • spontánní, organizované aktivity
  • neformální, formální,
  • aktivity v přirozeném prostoru, aktivity s medii a v kyberprostoru,
  • Volný čas a sociální zrání.
  • Výchova mimo vyučování.
  • Osobnost pedagoga volného času.
  • Výchovné instituce ve volném čase.
  • Moderní přístupy v pedagogice volného času (animace, prožitková pedagogika, streetwork, peer programy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK