Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (04.05.2022)
Předmět souží k hluboké analýze teoretických textů v rámci oboru. Hluboká četba je doplněna analýzou v rámci společných diskuzních setkání. Hlavní otázky:
1) Co jsou nová média? Jsou to pouhé stroje, kulturní artefakty, sociální konstrukce, politické ideologie, filozofické ideje či systémy spojující lidské a mimolidské entity do jedinečných sítí?
2) Co je předmětem studia nových médií? Technologický rozvoj, sociální a politický kontext vzniku nových technologií, změny ve společnosti a kultuře, utopie a metafory spojené s každým novým médiem či obecně interakce lidí a strojů?
3) Jak určit identitu nové disicplíny a jak se vyrovnat s požadavkem interdisciplinarity?
Předmět stojí na aktivní práci studentů - jejich četbě, plnění úkolů a následné diskuzi v hodině.
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (04.05.2022)
1) What are the new media? They are mere machines, cultural artifacts, social structures, political ideology, philosophical ideas and systems, linking human and mimolidské enetity into unique networks?<br>
2) What is the subject of study of new media? Technological developments, social and political context of the emergence of new technologies, changes in society and culture, utopia and metaphors associated with each new medium or general interaction between people and machines?<br>
3) How to determine the identity of the new disicplíny and how to cope with the requirement of interdisciplinarity?
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (19.09.2022)
BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. MIT Press, Cambridge: 1998. 295 s.
CASTELLS, Manuel. The Internet galaxy: Reflections on the Internet, business, and society. Oxford: Oxford University Press, 2001. 292 s. ISBN 0-19-924153-8.
DIJK, Jan van. The network society: social aspects of new media. London: Thousand Oaks, Sage Publications, 2006. 292 s. ISBN 1-4129-0868-X.
HEIDEGGER, Martin. The question concerning technology: and other essays. New York: Harper Torchbooks, 1977. 182 s. ISBN 0-06-131969-4.
JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008. 351 s. ISBN 978-0-8147-4295-2.
LATOUR, Bruno. We have never been modern. 5th publ. Cambridge: Harvard University Press, 1999. 157 s. ISBN 0-674-94839-4.
LATOUR, Bruno. The pasteurization of France. Cambridge: Harvard University Press, 1993. 273 s. ISBN 0-674-65761-6.
MANOVICH, Lev. Software takes command: extending the language of new media. Bloomsbury Academic, 2013. 357 s. ISBN 978-1-62356-745-3.
The new media reader. 2003. Editor Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, xv, 823 s. ISBN 02-622-3227-8.
WIENER, Norbert. The Human Use of Human Beings: Cybernetics and Society. Boston: Houghton Mifflin Company, 1950. 241 s.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (04.05.2022)