PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační činnost muzeí - AMSV00022
Anglický název: Museums’ educational activities
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHS660053
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (23.05.2023)
Předmět seznámí studenty se současnou didaktickou teorií ve vztahu k specifické edukační funkci muzea.
Souběžně klade důraz na propojení teoretických konceptů s praktickými zkušenostmi studentů se vzděláváním v
muzeu a v dalších kontextech (škola). Kurz se zaměřuje zejména na oblast historického vzdělávání, ale zohledňuje
i další humanitně-vědní oborové perspektivy. Rozvíjí schopnost reflektovat pedagogickou praxi a využívat ve výuce
teoretické pojmy. Klíčová témata představují koncepty historického vědomí, historické gramotnosti a badatelsky
orientované výuky. Edukační činnost muzeí je funkčně provázána s předmětem Praxe v muzeu: Didaktický seminář
– projekt, v jehož rámci se studenti zaměřují na aplikaci historiografických, muzeologických a didaktických
konceptů do konkrétních edukačních situací v muzeu. Kurz využívá digitální dílnu pro práci s prameny
HistoryLab.cz.
Hlavní témata:
1) Vzdělávání v muzeu: současná situace
2) Cíle historického vzdělávání v muzeu: srovnání domácích a zahraničních přístupů
3) Muzeum v širším kontextu historické kultury
4) Koncepty didaktiky I.: historické vědomí
5) Praktická dílna I. – HistoryLab.cz
6) Koncepty didaktiky II.: historická gramotnost
7) Koncepty didaktiky III: badatelsky orientovaná výuka
8) Praktická dílna II. – HistoryLab.cz
9) Programy muzejní edukace a jejich proměny
10) Rozbor konkrétního edukačního programu
11) Jak připravit edukační program?
12) Praktická dílna III.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (06.02.2023)

Povinná literatura:

  • ARNDT Tereza a kol., Metodika edukace soudobých dějin v muzeu, Praha a Brno 2021.
  • BRABCOVÁ Alexandra, Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea, Praha 2003.
  • DROBNÝ Tomáš a kol., Metodika edukace v literárních muzeích, Brno 2018.
  • HOOPER-GREENHILL Eilean, Museums and education: Purpose, pedagogy, performance, London 2007.
  • HORSKÁ Petra, Výukové cíle muzejní edukace: prostředek rozvoje funkční spolupráce školy a muzea, Praha 2019.
  • ŠOBÁŇOVÁ Petra, Muzejní edukace, Olomouc 2012.

Doporučená literatura:

  • ERCIKAN Kadriye, SEIXAS Peter (ed.), New Directions in Assessing Historical Thinking, New York 2015. FRANKL, Michal a kol., Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, Praha 2013.
  • GAUTSCHI Peter, Geschichte lernen: Lernwege und Lernsituationen für Jugendliche, Zürich 1999.
  • GRACOVÁ Blažena, LABISCHOVÁ Denisa, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008.
  • HAVLŮJOVÁ Hana, HUDEC Petr, INDROVÁ Martina a kol., Památky nás baví 1-5, Praha 2015.
  • HAVLŮJOVÁ Hana, NAJBERT Jaroslav (ed.), Promýšlet dějepis v 21. století. Praha 2017.
  • JULÍNEK Stanislav, Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004.
  • LÉVESQUE Stephane, Thinking historically: Educating students for the twenty-first century. Toronto 2008.
  • LEVSTIK Linda, BARTON Keith, Doing History: Investigating With Children in Elementary and Middle Schools. London and New York 2011.
  • MORTON Tom, SEIXAS Peter, The Big Six Historical Thinking Concepts, Toronto 2013.
  • PANDEL Hans-Jürgen, Geschichtsdidaktik: eine Theorie für die Praxis. Schwalbach/Ts. 2017

Digitální pomůcky:

HistoryLab.cz - www.historylab.cz

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK