PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Psycholinguistics - ALINP119B
Anglický název: Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Ústav obecné lingvistiky (21-ULING)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APS300479
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: SMOLIKFI (03.02.2023)
A survey class on the psychology of language. How language is coded in the mind, how people understand words and sentences, what happens when they use them, and other similar topics
Sylabus
Poslední úprava: SMOLIKFI (03.02.2023)

1. Core concepts, overview of the field, bit of history, overview of methods. Behavioral methods, response time, reading time, psychophysiological methods.

2. Speech perception and language comprehension. Word recognition, phoneme restoration.

3. Language comprehension. Parsing, comprehension of sentential structure. Experimental evidence for sentence structure. Incremental and predictive processing. Gaps and traces.

4. Language production. Speech errors, TOT state. Levelt’s model, interactive models.

5. Sentence production phenomena: agreement attraction, syntactic priming.

6. Word meaning and its representation. Concepts, words and word meanings. Semantic networks, semantic features, spreading activation. Prototype theory. Neuropsychology of meaning. Dual coding, imagebility.

7. Brain and language. Aphasia, neuroimaging and electrophysiological methods. Main findings on language localization.

8. Developmental language disorders, genetic language disorders, language and genetics.

9. Language acquisition. Sensitivity to language before speaking. Segmentation in infants, early comprehension of grammar. CHILDES, telegraphic speech.

10. Bilingualism, multilingualism. Ultimate attainment, bilingual advantage. Shared vs. isolated representation of languages.

11. Reading, activation of phonology in reading. Pseudohomophones, phonological neighborhood. Reading disorders, neuropsychology of reading, developmental disorders.

12. Language and thought. Sapir-Whorf, Vygotsky, language effects on perception and memory.

13. extra topics

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK