PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kritika hudebního zápisu - AHV120050
Anglický název: Critical Editing of Music
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: 7
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHV520015
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
Dr. Mgr. Markéta Štědronská
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (19.02.2024)
TENTO KÓD JE URČEN POUZE PRO STUDUJÍCÍ BAKALÁŘSKÉHO PROGRAMU HUDEBNÍ VĚDA. <br>
Kurz je určen primárně pro navazující magistry (povinný předmět), počet míst pro Bc studenty je proto limitovaný (cca 5)<br>


UPOZORŇUJEME, že první lekce se koná až 7. 3.

Podobně jako celý obor hudební vědy také kritické vydávání hudebních pramenů prošlo od konce 19. století do současnosti značnými proměnami, a to jak v obecně metodologické, tak i ryze technické rovině. V kurzu se zájemci seznámí s hlavními otázkami a přístupy vydávání evropské hudby jednotlivých historických epoch, různými metodami a kritérii pro stanovení spolehlivého notového textu, s různými typy kritických edic a dalších edičních projektů.<br>
<br>
V první části kurzu bude mít spíše charakter výkladu (vyučující se budou střídat), druhá část bude mít spíše formu cvičení, během kterého budou zájemci pracovat na vybraných dílech (částech děl) Antonína Dvořáka.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lenka Schneider (08.02.2024)

Atestace:
Návrh kritické edice předem určené krátké skladby (části skladby) včetně revizní zprávy dle stanovených pravidel.

Literatura
Poslední úprava: Dr. Mgr. Markéta Štědronská (16.04.2024)

Doporučená literatura:

Appel, Bernhard R. – Veit, Joachim (ed.): Richtlinien-Empfehlungen zur Edition von Musikerbriefen, Mainz 1997

Appel, Bernhard R. – Veit, Joachim (ed.): Editionsrichtlinien Musik, Kassel 2000

Döge, Klaus: „…sich den schöpferischen Vorhaben des Meisters anzunähern…“: k historii souborných vydání děl českých skladatelů“, in: Hudební věda XLXXX/2006, č. 1, s. 5–13.

Gabrielová, Jarmila: „Ediční zásady Nového souborného vydání děl Antonína Dvořáka“, in: Hudební věda XL/2003, č. 2–3, s. 247–263.

Gabrielová, Jarmila - Kachlík, Jan (ed.): The Work of Antonín Dvořák (1841–1904). Aspects of Composition – Problems of Editing – Reception. Proceedings of the International Musicological Conference Prague, September 8–11, 2004, Praha: Etnologický ústav AV ČR 2007.

Grier, James: The Critical Editing of Music. History, Method, and Practice, Cambridge 1996

Jakubcová, Alena – Romagnoli, Angela – Kroupa, Jiří K. (ed.): Kritika hudebního textu, Praha 2001

Kolektiv autorů: Editor a text. Úvod do praktické textologie, 2/Praha 2006

Kolektiv autorek: Rukověť hudebního editora, Praha 2008

Kuna, Milan et al. (ed.): Antonín Dvořák. Korespondence a dokumenty. Kritické vydání, 10 sv., Praha: Supraphon / Editio Bärenreiter 1987–2004.

Vašák, Pavel a kol.: Textologie. Teorie a ediční praxe, Praha 1993

Vinci, Albert C.: Fundamentals of Traditional Musical Notation, Kent State University Press 1985 (německý překlad: Die Notenschrift. Grundlagen der traditionellen Musiknotation, přel. Dietrich Berke, Kassel 1988)

Zelinger, Ivo: Notografie, Praha 1985

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK