PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební analýza II - AHV120018
Anglický název: Musical Analysis II
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lenka Schneider (23.02.2024)
!!!. Výuka probíhá v Klementinu 2.patro, míst.230.

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.


Hudební analýza II (LS)
Předmět koresponduje s PDH II - 20. stol. v LS. Každá přednáška je věnována rozboru jednoho rozsáhlejšího díla 20. století. Rozbor je doplněn výkladem o kompozičních principech a technikách 20. století a zasazen to historického kontextu. Druhá dvouhodinovka má formu semináře a je věnována prezentacím rozborů studentů.

Témata:
Stravinskij – Pták Ohnivák (suita 1919) - komplexní analýza
Hindemith - Symfonie Malíř Mathis, 1. věta – sonátová forma v neoklasicismu
Varèse - Density 21.5, Octandre - intervalový výběr, tónové skupiny
Messiaen - Kvartet pro konec času - moderní modalita
Honegger - symfonie - akordika a melodika v neoklasicismu
Schönberg – op. 11, op. 19, op. 25 - zrod atonality a dodekafonie
Webern - Variace op. 27, rozbor dodekafonní struktury
Stockhausen - In Freundschaft - post-serielní kompoziční konstruktivismus
Crumb - Makrokosmos I - speciální instrumentální techniky
Murail - 13 couleurs du soleil couchant - spektralismus
Reich - Octet - minimalismus
Górecki - Třetí symfonie - postmoderní hudba
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)

Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil.  B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.)

Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV,  Praha 1965.

Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad  Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog,  Supraphon, Praha-Bratislava 1967.

Kofroň Petr: 13 analýz, H+H 1993

Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. Vyd. 2., SHV,  Praha 1965.

Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.

Messiaen, Olivier: Technique de mon langage musical 

Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978.

Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.

Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 1970.

Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971.

Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě.  SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958.

Risinger, Karel: Zahuštěné akordy a otázka konsonance a disonance  v soudobé hudbě. Hudební věda 1965, č. 4.

Risinger, Karel: Intervalový mikrokosmos. Knižnice Hudební  rozpravy, Supraphon, Praha 1971.

Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha  1978.

Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.

Risinger, Karel: K současnému pojetí tonality. In: Současná hranice tonality, str. 13-38, Panton, Praha 1974.

Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, SPN, Praha 1983.

Tichý, Vladimír: Harmonické pole. In: Živá hudba. AMU, Praha 2003.

Donald Tovey:  Essays in Musical Analysis   

Hans Keller: Functional Analysis: the Unity of Contrasting Themes

Rudolf Reti: The Thematic Process in Music (1951)

Schoenberg: Harmonielehre 

Nicolas Ruwet: Langage, musique, poésie  

Heinrich Schenker: Neue Musikalische Theorien und Phantasien

Felix Salzer: Structural Hearing

Eugene Narmour: Beyond Schenkerism

Fred Lerdahl, Ray Jackendoff:  A Generative Theory of Tonal Music

Allen Forte:  The Structure of Atonal Music

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)

Zkouška na konci roku spočívá v písemném testu na teoretická témata z Hudební analýzy I a II a odevzdání písemné práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK