PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební analýza I - AHV120017
Anglický název: Musical Analysis I
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)
Předmět koresponduje s Přehledem dějin hudby II - 19. stol., který probíhá v ZS. V úvodních přednáškách je rekapitulace hlavních pojmů z forem a harmonie, následují analýzy skladeb s akcenty na některý aspekt hudební struktury, nebo specifický analytický přístup. Druhá dvouhodinovka má formu semináře a je věnována prezentacím rozborů studentů.
Témata:
Úvod do analýzy, cíle, metody, aplikace, osobnosti, směry, literatura
Formy – struktura hudebních forem, vývoj forem v dějinách hudby, formy a žánry
Harmonický rozbor – vybrané jevy v harmonické řeči
Rondo, variace, sonátová forma – historický vývoj forem
Beethoven – 1. symfonie 1. věta – sonátová forma
Beethoven – 3. symf. Eroica – 1. věta – rozšířená sonátová forma
Brahms – 4. symf., 1. věta – stavba témat
Beethoven 7. symf. 2. věta – variace, kombinovaná forma
Liszt – Les préludes – monotématická forma
Dvořák – V přírodě – motivicko-tématická práce
Wagner – Tristan a Isolda, předehra – harmonický rozbor
Mahler - 5. symfonie, 4. Adagietto – melodický rozbor
Mahler - 3. Symf. 3. věta, píseň Ablösung im Sommer – srovnání
Mahler – 5. symfonie, 3. Scherzo – komplexní forma na sonátovém principu
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)

K atestu se požaduje prezentace vlastního rozboru a odevzdání kvalitně zpracované písemné práce.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (24.09.2019)

Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.

Janeček, Karel: Melodika. SNKLHU, Praha 1956.

Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.

Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV,  Praha 1965.

Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.

Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.

Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU,  Praha.

Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě.  SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958.

Risinger, Karel: Zahuštěné akordy a otázka konsonance a disonance  v soudobé hudbě. Hudební věda 1965, č. 4.

Risinger, Karel: Intervalový mikrokosmos. Knižnice Hudební rozpravy, Supraphon, Praha 1971.

Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha  1978.

Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.

Risinger, Karel: K současnému pojetí tonality. In: Současná  hranice tonality, str. 13-38, Panton, Praha 1974.

Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha

Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, SPN, Praha 1983.

Tichý, Vladimír: Harmonické pole. In: Živá hudba. AMU, Praha 2003.

Hons, Miloš: Hudební analýza , TOGGA, Praha 2010

Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil.  B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.)

Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad  Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog,  Supraphon, Praha-Bratislava 1967.

Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. Vyd. 2., SHV,  Praha 1965.

Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.

Messiaen, Olivier: Technique de mon langage musical 

Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978.

Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.

Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 1970.

Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK