Poslední úprava: Mgr. Lenka Schneider (23.02.2024)
Předmět je součástí volného desetidílného cyklu speciálních cvičení s názvem "Klíčové texty evropské hudební teorie", jehož smyslem je nabídnout studentům výklad dějin evropského hudebněteoretického myšlení do roku 1600. V kurzu se pracuje seminární formou přímo s originálními texty (případně jejich překlady), což frekventantům umožňuje nahlížet na dějiny hudby očima nejvýznamnějších dobových teoretiků.
!!!. Výuka probíhá v Klementinu 2.patro, míst.230.
Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem. Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BATAJ7AF (07.09.2015)
Podmínkou zakončení předmětu je vedle pravidelné docházky (minimálně 70%) úspěšné složení atestace.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Baťa, Ph.D. (08.02.2024)
Základní literatura
BABB, Warren a PLANCHART, Alejandro Enrique. Hucbald, Guido, and John on music: three Medieval treatises. New Haven, CT: Yale University Press, 1978, 211 s. ISBN 08-357-8172-0.
ERICKSON, Raymond a Claude V PALISCA. Musica enchiriadis: and, Scolica enchiriadis. New Haven: Yale University Press, c1995, liv, 106 s. ISBN 0300058187.
PHILLIPS, Nancy Catherine. "Musica" and "Scolica enchiriadis". The Literary, Theoretical, and Musical Sources. Disertační práce New York University, 1984, 570 s.
SCHMID, Hans, ed. Musica et scolica enchiriadis una cum aliquibus tractatulis adiunctis. München: C. H. Beck, 1981, xv, 307 s. ISBN 3-7696-9993-9.
Další doporučená literatura
BARKER, Andrew. Greek musical writings. Cambridge: Cambridge University Press, 1984, xiv, 332 s. Cambridge readings in the literature of music. ISBN 0-521-38911-9.
BARKER, Andrew. Greek musical writings. 1st pbk. ed. New York: Cambridge University Press, 2004, viii, 581 s. Cambridge readings in the literature of music. ISBN 0-521-616972-2.
BAILEY, Terence, ed. Commemoratio brevis de tonis et psalmis modulandis: Introduction, Critical Edition, Translation. Ottawa: University of Ottawa Press, 1979, viii, 118 s. Ottawa Mediaeval Texts and Studies, 4. ISBN 2-7603-4804-0.
CHRISTENSEN, Thomas Street, ed. The Cambridge history of Western music theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. xxiii, 998 s. The Cambridge history of music. ISBN 0-521-68698-9.
MORAWSKI, Jerzy. Teorie hudby ve středověku. Olomouc: Centrum Aletti Velehrad-Roma, 2012, 160 s. ISBN 978-80-7412-110-4.
RIETHMÜLLER, Albrecht. Handwörterbuch der musikalischen Terminologie: das Gesamt-PDF aller Lieferungen [online]. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2012.
WAESBERGHE, Joseph Smits van. Musik des Mittelalters und der Ranaissance: Lehre und Theorie der Musik im Mittelalter. Leipzig: Deutscher Verlag für Musik, 1969, 213 s.
WILLIAMS, David Russell a BALENSUELA, C. Matthew. Music theory from Boethius to Zarlino: a bibliography and guide. Hillsdale, NY: Pendragon Press, c2007, xlvii, 341 s. Harmonologia: Studies in Music Theory, 14. ISBN 9781576471579.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BATAJ7AF (07.09.2015)
Atestace probíhá formou ústní zkoušky, v níž student prokáže znalosti probírané látky. Ke zkoušce se předkládá vytištěný a podepsaný seznam prostudované odborné literatury.
Sylabus
Poslední úprava: BATAJ7AF (07.09.2015)
S tématy jednotlivých lekcí budou studenti seznámeni na úvodní hodině.