PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudba české renesance II - AHV110136
Anglický název: Misic of the Czech Renaissance II
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Baťa, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: BATAJ7AF (19.02.2017)
Druhý díl dvousemestrální přednášky, vzniklé s podporou Fondu rozvoje vysokých škol (projekt č. 1420/2013/B5/b). Podmínkou pro zapsání je absolvování předmětu Hudba české renesance I (AHV110135) a úspěšně složená atestace. Smyslem předmětu je uvést studenty do mnohovrstevnaté problematiky hudebního života, institucí, pramenů i samotné hudby v českých zemích v letech 1526-1620. Předmět je vhodný zejména pro ty studenty, kteří chtějí pracovat v Semináři starší hudby a chystají se psát seminární, bakalářskou, či magisterskou diplomovou práci z tohoto okruhu. Letní semestr je věnován hlubšímu analytickému vhledu do hudebního materiálu. V kurzu jsou vítáni i zájemci z řad studentů jiných oborů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BATAJ7AF (06.09.2013)

Přednáška je zakončena zápočtem po každém semestru. Atestace probíhá formou písemného testu, v němž je kladen důraz na:

  • celkovou znalost problematiky
  • schopnost písemného formulování témat probíraných v jednotlivých přednáškách
  • schopnost stylového zařazení a charakteristiky jednotlivých hudebních druhů
  • hloubka znalosti a míra osvojení relevantní odborné literatury

Zájemci o atestaci předloží vytištěný a podepsaný seznam prostudované odborné literatury k tématu a seznam vyposlechnutých skladeb.

Literatura
Poslední úprava: BATAJ7AF (06.09.2013)

Níže uvedený seznam obsahuje především tituly užitečné k získání celkového povědomí o dané problematice. Během každé přednášky bude posluchačům doporučována další odborná literatura zaměřená k aktuálně probíraným tématům.

 

  • Allan W. Atlas: Renaissance Music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998
  • Mark Everist (ed.): Models of musical analysis. Music before 1600, Oxford 1992
  • Jan Kouba: ABC hudebních slohů, 2. vyd., Praha 1988
  • Jan Kouba: Od husitství do Bílé hory, in: Jaromír Černý a kol.: Hudba v českých dějinách, 2. vyd., Praha 1989, s. 85-146
  • Jiří Sehnal: Hudba na Moravě v 16. století, in: Jiří Sehnal - Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv. 12, Brno 2001, s. 24-41
  • Tomislav Volek - Stanislav Jareš: Dějiny české hudby v obrazech od nejstarších památek do vybudování Národního divadla, Praha 1977
Sylabus
Poslední úprava: BATAJ7AF (06.09.2013)
  • Evropský hudební jazyk 16. století se zřetelem k vlivu na domácí hudební tvorbu
    • celkový přehled kompozičních hudebních druhů
    • technika cantu firmu
    • parodická technika
  • Hudební druhy české renesance a jejich stylová specifika
    • chorální zpěv (formy mešní liturgie; stylová charakteristika repertoáru; poslech vybraných ukázek; bibliografie)
    • vícehlasá zpracování písní a hymnů (přehled pramenné základny; stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza vybraných kompozic; bibliografie)
    • vícehlasá zpracování mešního propria (přehled pramenné základny; stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza Officium in Nativitate Domini (CZ-Pu, Ms. XI B 1; CZ-Ps, Ms. D.A.II.3); bibliografie)
    • moteto (přehled pramenné základny; stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza: Jiří Rychnovský - Znamenej křesťan věrný, Jan Trojan Turnovský - Vstalť jest z mrtvých, Ondřej Chrysoponus Jevíčský - Et valde mane, Jacob Handl Gallus - O beata Trinitas, te invocamus; bibliografie)
    • vícehlasá zpracování mešního ordinaria (stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza: Jiří Rychnovský - Missa super Et valde mane; bibliografie)
  • Klíčové skladatelské osobnosti hudby české renesance (přehled jejich života a díla)
    • Jiří Rychnovský (1540/45-1616)
    • Jan Trojan Turnovský (c1550-1606)
    • Ondřej Chrysoponus Jevíčský (činný c1575-1600)
    • Pavel Spongopaeus Jistebnický (c1560-1619)
    • Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564-1621)
    • Philippe de Monte (1521-1603) a skladatelé spojení s panovnickým dvorem
    • Jacob Handl Gallus (1550-1591)
    • (Ne)známí skladatelé z českých zemí
      • čeští (Jan Simonides Montanus (z. 1587); Simon Bar Jona Madelka (z. 1597/99); další málo známí skladatelé z českých zemí)
      • němečtí (Balthasar Harzer-Resinarius (1485-1544); Nikolaus Herman (1500-1561); Johann Knöffel (c1530-1617); další málo známí skladatelé z německých oblastí českých zemí)
  • Hudba české renesance pohledem dobové hudební teorie
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK