PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Historismus v hudební kultuře 19st. - AHV030004
Anglický název: Historicism in musical culture of the 19th
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Dr. Mgr. Markéta Štědronská
Vyučující: Dr. Mgr. Markéta Štědronská
Anotace
Poslední úprava: Dr. Mgr. Markéta Štědronská (13.03.2024)
!!!. Výuka probíhá v Klementinu 2.patro, míst.230.

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.
UPOZORŇUJEME, že výuka Dr Štědronské začne až 5. 3.

Za jeden ze stěžejních rysů „dlouhého“ 19. století lze označit vzmach historického vědomí, který je dobře patrný i v jednotlivých odvětvích tehdejší hudební kultury. Minulost a dějinnost se staly v epoše nastupující po Velké francouzské revoluci natolik klíčovými tématy přítomnosti, že vtiskly „duchu doby“ (Zeitgeist) zcela nový ráz, později shrnutý pod pojmem historismu. Hudebně vědné bádání se tímto příznačným fenoménem začalo soustavněji zaobírat v 60. letech minulého století. V přednášce proto nejprve obrátíme pozornost k počátkům diskuze o hudebním historismu a k výkladu tohoto širokého a značně problematického pojmu. Studium jednotlivých projevů historismu započneme tématem znovuobjevení a estetického povýšení renesanční a barokní hudby v literární tvorbě raných romantiků a otázkou konstitutivního významu renesance pro formování idejí romantismu. Od literární fikce následně přejdeme k vlastnímu znovuoživování staré hudby v 19. století. Zabývat se budeme rozličnými strategiemi jejího začleňování do koncertního repertoáru, formáty a typy tzv. „historických“ koncertů, úpravami a přizpůsobováním děl starých mistrů estetickým představám 19. století apod. Na pozadí ideje pokroku a požadavku originality budeme dále analyzovat historizující tendence v tvorbě skladatelů 19. století. V neposlední řadě otevřeme téma vlivu historismu na hudební dějepisectví 19. století, na formování hudební vědy jako univerzitní disciplíny a na vznik velkých hudebně edičních projektů jako součásti utvářejícího se národního programu.<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
tematické okruhy:<br>
• 19. století jako epocha dějinného myšlení – Pojetí hudebního historismu 7.3.2024 <br>
• Obraz italské renesance v německé romantické literatuře (Fr. Schlegel, Wilhelm Heinse, Heinrich Wilhelm Wackenroder, Ludwig Tieck, E. T. A. Hoffmann) 12.3.2024 <br>
• Provozování staré hudby v polosoukromém prostředí (Anton Friedrich Justus Thibaut, Raphael Georg Kiesewetter) 19.3.2024 <br>
• Historizující tendence ve veřejném koncertním životě 19. století 26.3.2024 <br>
• Ceciliánské hnutí pro obnovu církevní hudby 2.4.2024 <br>
• Úpravy Bachových a Händlových děl v 19. století 9.4.2024 <br>
• Historismus a hudební historiografie 19. století ¬– Etablování a výklad pojmu „hudební renesance“ (August Wilhelm Ambros) 16.4.2024 <br>
• Expozice dějin hudby na Hudební a divadelní výstavě ve Vídni r. 1892; odraz historismu v konceptu hudební vědy Guida Adlera 23.4.2024 <br>
• Louis Spohr: Historická symfonie op. 116 30.04.2024 <br>
• Felix Mendelssohn-Bartholdy: Chorál „Aus tiefer Not“ op. 23 č. 1 7.5.2024 <br>
• Franz Liszt: A la Chapelle Sixtine (Miserere d’Allegri et Ave verum corpus de Mozart) S 461; „Miserere, d’après Palestrina“ z cyklu Harmonies poétiques et religieuses S 173 21.5.2024 <br>
• Zápočtový test 28.5.2024 <br>
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Dr. Mgr. Markéta Štědronská (13.03.2024)

Podmínkou k atestaci bude vypracování dvou úkolů v průběhu kurzu a kratší zápočtový test. K zadaným úkolům viz soubor "Historismus - úkoly".

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D. (07.02.2024)

Doporučená literatura k úvodu do tématu:

Střítecký, Jaroslav / Vysloužil, Jiří: heslo „historismus“, in Slovník české hudební kultury, ed. Jiří Fukač, Jiří

Vysloužil, Praha 1997, s. 262 n.

Garatt, James: Palestrina and the German Romantic Imagination. Interpreting Historicism in Nineteenth-Century Music, Cambridge ad. 2002.

Historické vědomí v českém umění 19. století [sborník přednášek uměnovědné konference Smetanova festivalu Plzeň 1981, konferenci připravili Marta Ottlová, Milan Pospíšil a Tomáš Vlček] (Uměnovědné studie 3), Praha 1981.

Šmídová Turchichová, Magdalena: „Znovuoživování staré hudby v českých zemích v 19. století“, in Muzikologické fórum 3 (2014), č. 1–2, s. 41–69.

Wiora, Walter (ed.): Die Ausbreitung des Historismus über die Musik. Aufsätze und Diskussionen, Regensburg 1969 (Studien zur Musikgeschichte des 19. Jahrhunderts 14).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK