PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVP Historická herní studia II - AHSN00285
Anglický název: PVP Historical Game Studies II
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV01145
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Kremer
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kremer (22.09.2023)
Digitální hry se v novém tisíciletí staly globálním masmédiem a tím také jedním z hlavních komunikačních kanálů populární historie. Herní reprezentace historie, nezávisle na tom, zda jsou nebo nejsou jakkoliv navázány na akademickou historiografii, vytvářejí veřejné diskurzivní prostory, kde lze vyjednávat a utvářet smysl minulosti. Díky své často složité struktuře, interaktivnosti a modifikovatelnosti hry zároveň umožňují laické debaty o historické autentičnosti a vědecké autoritě. Mají přitom mnoho unikátních vlastností, které jsou ovlivněny jejich mediálními, technologickými, ekonomickými a sociálními aspekty. Kurz se pomocí dialogu mezi přednášejícími a studenty snaží definovat pojem historická digitální hra, pojmenovat specifika herní formy populární historie, pochopit její vliv na historickou kulturu společnosti a především najít analytické nástroje pro studium her, které by navazovaly na metody akademické historiografie, pedagogiky dějepisu nebo historie ve veřejném prostoru (public history).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kremer (27.02.2024)

Podmínky pro získání zápočtu

  1. Docházka
  2. Aktivní účast na debatách

Podmínky pro získání zkoušky

- krátká esej o vybrané publikaci (min. rozsah 1200 slov) prodiskutovaný s vyučujícím a odevzdaný do 30. 6. 2024 (100%) - je možné si vybrat z nabídky tří publikací, nebo navrhnout vlastní monografii z oboru (historical) game studies, NEBO referát v hodině

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Kremer (22.09.2023)

      • Helena BENDOVÁ, Co je nového v počítačových hrách, Praha 2019.

      • Ian BOGOST, Persuasive Games, Massachusetts 2007.

      • Clara FERNÁNDEZ-VARA, Introduction to Game Analysis (2nd Edition), New York 2019.

      • Jerome DE GROOT, Consuming History. Historians and heritage in contemporary popular culture (2nd Edition), NY 2016.

      • Adam CHAPMAN, Digital Games as History How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice, NY - London 2016.

      • Adam CHAPMAN — Anna FOKA — Jonathan WESTIN, Introduction: What is Historical Game Studies?, Rethinking History 21, 2017, č. 3, s. 358–371.

      • Henry JENKINS, Pytláci textů. Televizní fanoušci a participativní kultura, Praha 2019.

      • Jesper JUUL, Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds, Cambridge 2005.

      • Matthew W. KAPELL — Andrew B. R. ELLIOTT (edd.), Playing with the Past. Digital Games and the Simulation of History, London 2013.

      • Jan KREMER, Historická herní studia: Nástin badatelského pole, Historie - Otázky - Problémy 13, 2021, č. 2, s. 12-35.

      • Martin LORBER — Felix ZIMMERMANN (edd.), History in Games. Contingencies of an Authentic Past, Bielefeld 2020.

      • Frans MÄYRÄ, An Introduction to Game Studies. Games in Culture, Los Angeles — London — New Delhi — Singapore 2008.

      • Jeremiah MCCALL, Gaming the Past. Using Video Games to Teach Secondary History, New York 2011.

      • Andrew REINHARD, Archaeogaming: An Introduction to Archaeology in and of Video Games, NY 2018.

      • Jaroslav ŠVELCH, Jak obehrát železnou oponu. Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu, Praha 2021.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kremer (29.04.2024)

Forma

Předmět se skládá z online přednášek hostů-ek v českém a anglickém jazyce, které jsou přístupné široké veřejnosti. Zbylé hodiny budou vedeny seminární formou jako debata nad odbornými texty. Přesný harmonogram bude zveřejněn zde v sylabu a zároveň průběžně aktualizován na FB stránkách Nahrané dějiny.

Program

20. 2. Výuka odpadá

27. 2. Úvodní hodina

  • Úvod: cíle kurzu, plán semestru, podmínky pro udělení Z a Zk

5. 3. Přednáška herního archiváře Vojtěcha Straky ze spolku Herní historie: Historie digitálních her ve světě

12. 3. Přednáška herního archiváře Vojtěcha Straky ze spolku Herní historie: Historie českých digitálních her

19. 3. Výuka odpadá z důvodu konference

26. 3. Jan Houška představí svůj výzkum na téma Boj se zlem: reprezentace antagonistů ve válečných FPS hrách.

  • Mohou obsahy válečných stříleček formovat naše mínění o jiných národech a etnicitách, které jsou v nich často přiřazeny do role antagonistů? Existují reprezentace antagonistů v magickém kruhu narativní fikce? Přednáška bude o FPS titulech, které jsou zasazeny do blízké budoucnosti moderní války a k zodpovězení podobných otázek vybízí. Ačkoliv jsou tyto hry konstruovány vývojáři a hráči jako narativně fiktivní a vizuálně autentické, obsahují reálné geopolitické rivaly Západu a z válek činí černobílé rámce reality. Přednáška se zaměří na autenticitu a selektivní realismus FPS her, který ovlivňuje stereotypní orientalistickou reprezentaci antagonistických postav skrze vizuální prvky a herní mechaniky.

2. 4. Výuka odpadá z důvodu organizační kolize

9. 4. Přednáška Lucase Haasis z univerzity v Oldenburgu na téma Teaching History with Games.

  • Not only do games shape our image of the past, but they also shape the way children and students perceive history in the present as well as in the future. Nevertheless, the use of games for educational purposes in school and their incorporation into the education and training of teachers is still far too uncommon. The younger the children, the more skeptical people become regarding the use of games in the classroom. However, especially younger children but also students are very open to the experience of immersive learning through games, as they are part of a generation that is growing up to consider this experience ordinary. Therefore, we should be addressing it in the classroom on a regular basis. Games have a strong relevance to everyday life of children and students and they enable new ways of both teaching and learning skills, competences as well as a critical engagement with the past. During this presentation, I will be providing an insight into our project which represents the collaboration between a school and a university as well as into the practical work we conducted with the pupils and students offering some approaches that can help games find their way into the classroom in a low-threshold manner.

16. 4. Tess Watterson z univerzity v Adelaide představí svůj dokončený PhD projekt v prezentaci nazvané Medievalism, Witches, and Monsters in The Witcher Games.

  • This talk will examine the role of medievalism in the The Witcher fantasy video game series, particularly focusing on the developers’ remediation of the witch archetype. The developers’ gamification of monsters as combat enemies neutralises the potential transgressive power of monstrosity. The developers draw on the popular imagination surrounding the witch as a figure of medieval Europe, associated with violence and fanaticism, but these narratives dissociate the ideas from their historical context. This talk will also argue that the implied historical authenticity their witch medievalism is particularly powerful in conjunction with the way that Slavic folklore and heritage is positioned in the games’ marketing.

23. 4. Tebea Widmann z německé nadace Gameskultur v prezentaci „The Game is the Memory" Prosthetic Witnessing, digital games and Holocaust memory cultures představí svou nedávnou knihu, která je vydanou disertací z Univerzity v Kostnici.

  • This session explores the potential of games as memory media surrounding the Holocaust and Nazi crimes. Focusing on the role of survivors and their testimonies, it will discuss the interconnections of acts of digital play and/as acts of mediatized witnessing by presenting the results of the dissertation "The Game is the Memory" with its four case studies.

30. 4. Přednáška Ylvy Grufsted z univerzity v Malmö na téma What If? and Other Counterfactuals – The Interplay of Digital Strategy Games and Design Practices in Paradox Games.

  • Digital strategy games are often described as particularly suited to letting the player take control of the course of history. In doing so, players can experience scenarios and stories for the past as they didn’t happen. In this presentation, I will present my work on Paradox Studio Development games and the way counterfactual history – the what-ifs of the past – asking what different kinds of counterfactual narratives and scenarios tell us about playing the past, game design, and about history itself.

7. 5. Přednáška enfant terrible českého grafického designu, dělníka filmového plakátu a herního myslitele Bohdana Heblíka: Česká videoherní žurnalistika

  • Jak se v současné době píše o hrách? Není to už jen strojem generované PR vnořené do klávesnic gatekeeperů a boomerů s nostalgickým syndromem? Vždycky FOMO, WOW a těšíme se. Hlavně nic neříct, co kdyby to byl spoiler. Bohdan Konflikt Heblík si vyřídí účty s celou českou videoherní "žurnalistikou".

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK