PVP 3 Spotřební imaginace komunistické diktatury – reklama v poválečném Československu - AHS444V209
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (21.09.2019)
přednáška ZS 2019/2020 Kurz představí reklamu jako pramen sociálněvědního výzkumu. Vycházet bude z aktuálně probíhajícího výzkumu badatelského týmu grantového projektu řešeného v rámci Národního muzea. Náplní bude kromě přednášek také společné čtení a interpretace teoretických textů a analýza obrazových i písemných pramenů. Cílem výuky je nejenom poskytnout diferencovanější pohled na dobu komunistické diktatury, ale rovněž účastníky seznámit s možnostmi analýzy spotřebních kultur. Přednášející tvoří interdisciplinární tým z předních kulturních a vědeckých institucí. Přednášející: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (Národní muzeum, garant kurzu), doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.(NFA), PhDr. Ondřej Dufek, Ph.D. (ÚJČ AV ČR), Ph.D., PhDr. Marta Sylvestrová (Moravská galerie) Kontakt: ondrej_taborsky@nm.cz Témata hodin: Definice a reklama jako téma historického výzkumu; Dějiny reklamy do roku 1945; Spotřební svět socialismu; Diskurz a výzkum reklamy za socialismu; Filmová a televizní reklamní tvorba; Grafická reklama; Jazyk komunistické reklamy; Ostatní média reklamního přenosu; Analýza obsahů; Post-komunistický vizuální epilog Podmínky atestace: Aktivní účast na hodinách, pravidelná docházka a esej na vybrané téma v rozsahu 5 nms |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (21.09.2019)
Pro jednotlivé hodiny bude připravena povinná četba.
Doporučená literatura:
GASTEIGER, Nepomuk. Konzument: obrazy spotřebitele v reklamě, kritice konzumu a ochraně spotřebitele 1945-1989, Praha 2015, 233 s. KOLÁŘ, Pavel a PULLMANN, Michal. Co byla normalizace?: studie o pozdním socialismu. Praha 2016. 222 stran. MERKEL, Ina. Utopie und Bedürfnis: die Geschichte der Konsumkltur in der DDR. Köln 1999. 429 s. Alltag & Kultur; Bd. 6. KRIEGESKORTE, Michael: Werbung in Deutschland 1945 – 1965. Die Nachkriegszeit im Spiegel ihrer Anzeigen, 1992, 192 s. TÁBORSKÝ, Ondřej: Spotřeba, životní styl a reklama v době státněsocialistické diktatury jako identitotvorný prvek, In: Historie – Otázky – Problémy 8, 2016, No. 1, pp. 146–158. |