PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Od trhů a tržnic k obchodním domům a hypermarketům. Spotřeba a její kultura 19. a 20. století II. - AHS400612
Anglický název: From markets to department stores and hypermarkets. Consumption and its culture in the 19th and 20th centuries
Zajišťuje: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AHSV10393
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (10.02.2019)
Výběrový seminář je věnován spotřební kultuře v 19. a 20. století, a to v širším komplexu změn provázejících industrializační a modernizační proces, formování konzumní společnosti i její následný přechod směrem ke konzumerismu. Vedle dimenze hospodářské (ve smyslu podmíněnosti spotřeby strukturou a dynamikou vývoje ekonomiky) je spotřeba pojímána jako společensko-kulturní fenomén, sehrávající významnou roli v procesu formování lidských identit, rozličných životních stylů, vymezování sociálních skupin (komunikace s druhými prostřednictvím zakoupených spotřebních statků, disponujících symbolickou užitnou hodnotou nad rámec vlastní hodnoty užitné). Seminář zakotvený na pomezí dějin podnikání a dějin konzumu mj. reflektuje proměny trhů vybraných komodit (knižní trh, trh s potravinami); změny obchodní praxe a její regionální specifika (od trhů a tržišť coby tradičních míst obchodu z doby středověku, přes diverzifikaci obchodní praxe v kapitalistické éře až po hypermarkety), formy propagace spotřebních statků (marketing, reklama) a změny rolí spotřebitele coby aktivního, formativního subjektu trhu.

The seminar is devoted to consumer culture in the 19th and 20th centuries, in a wider complex of changes accompanying the industrialization and modernization process, the formation of a consumer society and its subsequent transition towards consumerism. In addition to the economic dimension (in terms of the conditionality of consumption by the structure and dynamics of the economy), consumption is conceived as a socio-cultural phenomenon, playing a significant role in the process of forming human identities, various lifestyles, defining social groups (communication with others through purchased consumer goods, with „symbolic“ value over and above its own useful value). The seminar, grounded at the boundaries of business history and consumer history, reflects, among other aspects, the changes in the markets of selected commodities (the book market, the food market); changes in business practice and its regional specifics (from markets as traditional trading venues from the Middle Ages, through diversification of business practices in the capitalist era to hypermarkets), forms of consumer goods promotion (marketing, advertising) and changes in consumer roles as an active, formative market player.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (10.02.2019)

Atestace: Z,Zk ( rozprava nad rozpracovaným segmentem závěrečné písemné práce)

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (10.02.2019)

BERGHOFF, H. (Hg.),  Konsumpolitik. Die Regulierung des privaten Verbrauchs im 20. Jahrhundert, Gӧttingen 1999.

McCRACKEN, Grant, Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington: Indiana University Press 1988.  

Drápala, Daniel. Venkovský obchod Moravy a Slezska: socio-ekonomické sondy. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2014.

LENDEROVÁ, M.  – JIRÁNEK, T. – MACKOVÁ, M., Z dějin české každodennosti : život v 19. století,   Praha 2009.

PAVLU, Dušan. Reklub 1927-1949: kapitoly z dějin československé reklamy. [Praha]:

Professional Publishing, 2017.

STÁTNÍKOVÁ, Pavla. Trhy a tržiště, Praha: Paseka, 2010.

VOŠAHLÍKOVÁ, Pavla. Zlaté časy české reklamy, Praha: Karolinum, 1999.

ZAHRÁDKA, Pavel - SEDLÁKOVÁ, Renáta (eds.), New perspectives on consumer culture theory and research, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2012.

ZAHRÁDKA, Pavel (ed.) Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum, Praha: Academia, 2014.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK