PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika římské literatury a latinské kultury - AGL600004
Anglický název: Didactics of Roman Literature and Culture
Zajišťuje: Ústav řeckých a latinských studií (21-URLS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D.
Mgr. Martin Bažil, Ph.D.
Mgr. Bc. Martina Vaníková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)
Seminář se zaměří na často opomíjené složky výuky latiny. Římské (či obecně antické) dějiny a reálie bývají mnohdy implicitní součástí výuky, neboť jsou přímým obsahem čtených úryvků, kdežto literární výchova a literární teorie se obvykle upozaďuje, přestože správným výběrem textů a dalších výukových materiálů ji lze často smysluplně a efektivně vykládat, a vytvářet tak dobrý základ pro mezioborové propojování zejména s českým jazykem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)

Zkouška: Student sepíše alespoň desetistránkovou práci zaměřenou na některý z aspektů literární výchovy, případně výuky antické kultury a antických reálií. Podmínkou udělení zkoušky je také pravidelná účast na seminářích.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (10.08.2023)

Ancona, R. (ed.), Concise Guide to Teaching Latin Literature,Norman: University of Oklahoma Press 2007.

Eluerd, R., Langue et littérature. Grammaire, Communication, Techniques littéraires,Paris: Nathan 1992.

Fritsch, A., Phaedri libellos legere. Weitere Anregungen zur Phaedruslektüre, Die Alten Sprachen im Unterricht 36: H. 2, 1989, s. 19–22; 27–43.

Fritsch, A., Horaz – in der Schule kaum noch behandelt? MDAV 36, 1993, s. 60–61.

Fritsch, A., Zur Lektüre der Vulgata im Lateinunterricht,AU 39: H. 6, 1996, s. 7–23.

Fritsch, A., Fabeln im Lateinunterricht, in: Fabeln und Parabeln im fächerverbindenden Unterricht (Interdisziplinäre Forschung u. fächerverbindender Unterricht), Bd. 10, Ludwigsfelde: Ludwigsfelder Verlagshaus 2002, s. 136–167.

Habinek, T., Latin Literature between Text and Practice, Transactions of the American Philological Association 135 (1), 2005, s. 83–89.

Hartnett, M., By Roman Hands: Inscriptions and Graffiti for Students of Latin, Newburyport: Focus 2012.

Harvey, B. K., Roman Lives: Ancient Roman Life Illustrated by Latin Inscriptions, Newburyport: Focus 2015.

Kuhlmann, P. (ed.), Lateinische Literaturdidaktik, Bamberg: C. C. Buchner 2010.

Morwood, J., The Teaching of Classics, Cambridge: CUP 2003.

Scarpa, L., Teaching Antiquity: Perspectives for Disciplinary Didactics, in: Meeting the Challenge: European Perspectives on the Teaching and Learning of Latin, Cambridge 2005.

Svobodová, E., Vyučování klasickým jazykům a výklady kulturních dějin, ZJKF II, 1960, s. 97–98.

Wülfing, P., Altsprachlicher Unterricht in einem europäischen Horizont, LGB 33, 1989, s. 197.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (18.12.2022)

Možná témata semináře:

  • Otázka propojení výuky jazyka s kulturně-literárně-(historickou) složkou předmětu za stávající (obvykle) nízké hodinové dotace.

  • Způsoby a možnosti literární výchovy v rámci předmětu.

  • Otázka výkladu recepce antické literatury a kultury (nutnost časové úspornosti a efektivity výkladu).

  • Význam latiny a latinské kultury v kultuře evropské.

  • Budování mezipředmětových vztahů. Možnosti uplatnění průřezových témat.

  • Didaktické využití malých forem a latinských nápisů.

  • Didaktické využití výkladu latinských zkratek.

  • Možnosti výkladu literárních žánrů s ilustrací na textech (satira, dopis, idyla, hostina, životopis atd.).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK