|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (20.09.2021)
Seminář pak doplňuje jednotlivé přednášky o aktivní práci s konkrétními texty, které se vždy vztahují k jednotlivým obdobím. Schopnost kritického čtení umožňuje studentům osvojit si znalosti dějin myšlení o filmu, lépe pracovat s teoretickými koncepcemi a abstrahovat jednotlivé pojmy, které se v textech objevují. Seminář vyžaduje aktivní práci a pravidelnou přípravu. Jednotlivé texty jsou k nalezení na moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2833 (heslo „teorie“) Kurz proběhne hybridní formou. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (20.09.2023)
Forma atestace: Přednáška: zkouška (ústní zkouška) Seminář: zápočet (za aktivní účast na semináři), zkouška (písemná práce)
Požadavky k atestaci: BUDOU UPŘESNĚNY PO PRVNÍ HODINĚ Přednáška: ústní zkouška z jednoho z tematických okruhů, které budou v tomto semestru přednášeny Seminář: Výstupem je seminární práce, přičemž volba tématu seminární práce je daná 4 základními okruhy: 1/ Vyberte si libovolný text, který spadá do probíraného časového období a NEbyl analyzován na semináři. Podrobně ho okomentujte (a pozor: detailní popis a doslovný přepis textu není komentář); zaměřte se na podstatné pojmy a rozepište, jak s nimi daný teoretik zachází; najděte si klíčové téma textu a sledujte, jak s ním sledovaný text pracuje; analyzujte metodu daného textu atd. 2/ Zvolte si 2 a více textů, které spadají do probíraného období a NEbyly analyzovány na semináři. Zaměřte se na komparaci těchto textů, porovnejte odlišné/příbuzné přístupy jednotlivých teoretiků a jejich práci s pojmy atd. 3/ Zvolte si konkrétní téma či klíčovou otázku (může se jednat i o pojem, který se objevuje napříč texty) a na konkrétních textech ukažte, jakých podob toto téma/otázka/pojem nabývá, jak se proměňuje, vyvíjí, v jakých kontextech ho můžeme najít a proč atd. (Vodítkem vám mohou být zpracování jednotlivých pojmů na stránkách Cinepuru). 4/ Vyberte si libovolné audiovizuální dílo a libovolný teoretický přístup/pojem/koncept a na daném díle ho představte – buď se bude jednat o teoreticky založenou analýzu audiovizuálního díla, nebo naopak o ilustraci teoretického přístupu. Vpřípadě nosně pojatého nápadu, lze výstup pojmout kreativně - například formou audiovizuální eseje či krátkého viea. Tuto formu je předem nutné konzultovat. Minimální rozsah práce (týká se bodu 1-4) je cca 5–7 normostran a její deadline je konec zkouškového období (chcete-li mít práci opravenou do konce zkouškového, pak je samozřejmě potřeba počítat s rezervou). |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (20.09.2021)
LITERATURA KE KURZU: Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Volume I.: 1907-1929. Princeton University Press, 1988. Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press2002. Anděl, Jaroslav – Szczepanik, Petr: Stále kinéma: Antologie českého myšlení o filmu 1904–1950.NFA: Praha 2008. Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976. Aumont, Jacques – Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin, 2005. Braudy, Leo – Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998. Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945–1990. AMU 2008. Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000. Elsaesser, Thomas – Hagener, Malte: Film Theory: An Introduction through Senses. Routledge 2010.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (27.11.2023)
10.10. - Co je to teorie? 17. 10. - VOLNO (stávka) 24. 10. - Modernita: Ustavování filmového média, ustavování diskurzu 31. 10. - Avantgarda: Vize a hledání filmové specifičnosti 14. 11. - Filmová montáž v sovětské filmové teorii – SAMOSTUDIUM ZASLANÝCH MATERIÁLŮ; HODINA SE FYZICKY NEKONÁ (týden humanitních věd) 21. 11. - Formalismus a neoformalismus; strukturalismus a sémiotika 28. 11. - VOLNO - NEMOC 5. 12. - VOLNO 12. 12. - Výmarská teorie 19. 12. – Film a realita: ontologie filmového obrazu 2. 1. - Kritika ideologie 9. 1. - Psychonalaýza, feminismus a queer |