PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čtení z teorie filmu a médií A - AFV100030
Anglický název: Reading from Film and Media Theory A
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: písemná
Rozsah, examinace: 0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (20.09.2021)
Kurz Dějiny filmových teorií je primárně určen studentům druhých ročníků bakalářského studia a sestává se z přednášky a semináře. Přednáška seznamuje studenty s významnými teoretickými proudy v dějinách myšlení o filmu zejména do roku 1950, ale zároveň i s přesahem do novějších teorií, které z tohoto myšlenkového zázemí vycházejí. Cílem kurzu je představit nejen jednotlivé osobnosti tohoto období a jejich teoretické koncepce, ale i tyto koncepce reflektovat, zasadit je do dobového politicko-společenského kontextu a širšího teoretického rámce.
Seminář pak doplňuje jednotlivé přednášky o aktivní práci s konkrétními texty, které se vždy vztahují k jednotlivým obdobím. Schopnost kritického čtení umožňuje studentům osvojit si znalosti dějin myšlení o filmu, lépe pracovat s teoretickými koncepcemi a abstrahovat jednotlivé pojmy, které se v textech objevují. Seminář vyžaduje aktivní práci a pravidelnou přípravu. Jednotlivé texty jsou k nalezení na moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2833 (heslo „teorie“)
Kurz proběhne hybridní formou.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (20.09.2023)

Forma atestace:

Přednáška: zkouška (ústní zkouška)

Seminář: zápočet (za aktivní účast na semináři), zkouška (písemná práce)

 

Požadavky k atestaci: BUDOU UPŘESNĚNY PO PRVNÍ HODINĚ

Přednáška: ústní zkouška z jednoho z tematických okruhů, které budou v tomto semestru přednášeny

Seminář: Výstupem je seminární práce, přičemž volba tématu seminární práce je daná 4 základními okruhy: 

1/ Vyberte si libovolný text, který spadá do probíraného časového období a NEbyl analyzován na semináři. Podrobně ho okomentujte (a pozor: detailní popis a doslovný přepis textu není komentář); zaměřte se na podstatné pojmy a rozepište, jak s nimi daný teoretik zachází; najděte si klíčové téma textu a sledujte, jak s ním sledovaný text pracuje; analyzujte metodu daného textu atd.

2/ Zvolte si 2 a více textů, které spadají do probíraného období a NEbyly analyzovány na semináři. Zaměřte se na komparaci těchto textů, porovnejte odlišné/příbuzné přístupy jednotlivých teoretiků a jejich práci s pojmy atd. 

3/ Zvolte si konkrétní téma či klíčovou otázku (může se jednat i o pojem, který se objevuje napříč texty) a na konkrétních textech ukažte, jakých podob toto téma/otázka/pojem nabývá, jak se proměňuje, vyvíjí, v jakých kontextech ho můžeme najít a proč atd. (Vodítkem vám mohou být zpracování jednotlivých pojmů na stránkách Cinepuru).

4/ Vyberte si libovolné audiovizuální dílo a libovolný teoretický přístup/pojem/koncept a na daném díle ho představte – buď se bude jednat o teoreticky založenou analýzu audiovizuálního díla, nebo naopak o ilustraci teoretického přístupu.

Vpřípadě nosně pojatého nápadu, lze výstup pojmout kreativně - například formou audiovizuální eseje či krátkého viea. Tuto formu je předem nutné konzultovat.

Minimální rozsah práce (týká se bodu 1-4) je cca 5–7 normostran a její deadline je konec zkouškového období (chcete-li mít práci opravenou do konce zkouškového, pak je  samozřejmě potřeba počítat s rezervou).



Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (20.09.2021)

LITERATURA KE KURZU:

Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Volume I.: 1907-1929. Princeton University Press, 1988.

Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press2002.

Anděl, Jaroslav – Szczepanik, Petr: Stále kinéma: Antologie českého myšlení o filmu 1904–1950.NFA: Praha 2008.

Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.

Aumont, Jacques – Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin, 2005.

Braudy, Leo – Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.

Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945–1990. AMU 2008.

Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.

Elsaesser, Thomas – Hagener, Malte: Film Theory: An Introduction through Senses. Routledge 2010.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (27.11.2023)

10.10. - Co je to teorie?

17. 10. - VOLNO (stávka)

24. 10. - Modernita: Ustavování filmového média, ustavování diskurzu

31. 10. - Avantgarda: Vize a hledání filmové specifičnosti

14. 11. - Filmová montáž v sovětské filmové teorii – SAMOSTUDIUM ZASLANÝCH  MATERIÁLŮ; HODINA SE FYZICKY NEKONÁ (týden humanitních věd)

21. 11. - Formalismus a neoformalismus; strukturalismus a sémiotika

28. 11. - VOLNO - NEMOC

5. 12. - VOLNO

12. 12. - Výmarská teorie

19. 12. – Film a realita: ontologie filmového obrazu

2. 1. - Kritika ideologie

9. 1. - Psychonalaýza, feminismus a queer

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK