PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Sondy do španělské kinematografie - AFV000135
Anglický název: Through the Spanish cinema
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Stanislava Přádná
PhDr. David Čeněk
Vyučující: PhDr. David Čeněk
doc. PhDr. Stanislava Přádná
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)
Tato historická přednáška se bude věnovat vybraným tématům z dějin španělského filmu. Není tedy cílem podat vyčerpávající přehled rozsáhlého období od roku 1939 do roku 2010, ale upozornit na hlavní vývojové etapy. Jelikož španělská produkce před rokem 1939 není zcela klíčová, budeme se zabývat dobou počínající vítězstvím frankismu. Naopak rok 2010 je vybrán spíše orientačně, protože žádný zásadní předěl neznamená. I přes výše uvedené ale tato přednáška umožní získat si ucelený přehled o institucionálních, ekonomických, sociálních i estetických dějinách španělské kinematografie. Součástí kurzu budou také detailní rozbory vybraných filmů, jejichž předběžný seznam je uveden v sylabu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)

Forma atestace: zkouška

Požadavky k atestaci:

•                rozhovor se studentem na jedno z následujících témat

•                analýza filmu (viz seznam povinných titulů)

 

SEZNAM FILMŮ KE ZKOUŠCE (během semestru může dojít ke změně, definitivní seznam ke zkoušce bude stanoven na konci kurzu):

  1. Smrt cyklisty, 1955, r. Juan A. Bardem
  2. El cebo, 1958, r. Ladislao Vajda
  3. Kat, 1963, r. Luis García Berlanga
  4. Dante není jenom přísný, 1967, r. Jacinto Esteva a Joaquín Jordá
  5. Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice
  6. Starý dům uprostřed Madridu, 1976, r. Carlos Saura
  7. Angustia, 1986, r. Bigas Luna
  8. Diplomová práce, 1995, r. Alejandro Amenábar
  9. Tren de sombras, 1997, r. José Luis Guerín
  10. Vše  o mé matce, 1999, r. Pedro Almodóvar
  11. Honor de cavallería, 2006, r. Albert Serra
  12. Balada triste de trumpeta, 2010, r. Álex de la Iglesia
Literatura
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)

Studentům doporučuji rešerši v online katalogu NFA s klíčovým slovem „spanish“ nebo „spanish cinema/movie“. Dále hledat podle jmen jednotlivých tvůrců. Knihovna NFA má k dispozici knihy v anglickém i španělském jazyce a v českém tisku již vyšla řada monografických textů a rozhovorů. V případě nejasností či pochybností se bez váhání na mne obraťte a rád vám literaturu doporučím nebo poradím dle vaší jazykové vybavenosti. Přednášky jsou postaveny především na španělských zdrojích.

například:

Historia del cine español (Signo E Imagen) de Román Gubern (Autor), José Enrique Monterde (Autor), Julio Pérez Perucha (Autor), Esteve Riambau (Autor), Casimiro Torreiro (Autor), 2009.

El cine español: Una historia cultural (Comunicación) de Vicente J. Benet (Autor), 2012.

Una historia del cine español : cine y sociedad, 1910-2010 (La Casa de la Riqueza. Estudios de la Cultura de España), 2017.

Historia del cine español, ed. Román Gubern, 1995.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)

ORIENTAČNÍ SEZNAM TÉMAT A DATA PŘEDNÁŠEK:

1.     12.10. Nástup frankismus a jeho vliv na kinematografii. Filmová propaganda a žánrová pestrost čtyřicátých let.

2.     19.10. VÝUKA SE NEKONÁ

3.     26.10. VÝUKA SE NEKONÁ

4.     2.11. Poválečná situace filmového průmyslu a autokratické vlivy (kontrolní a cenzurní mechanismy). Bardem-Berlanga a salamanské rozhovory, filmoví disidenti. Španělský neorealismus.

5.     9.11. García Escudero a nový španělský film. „nová vlna“ – La Escuela de Barcelona. Marginalizovaná produkce, komerční produkce, krach ekonomického experimentu.

6.     16.11. Případová studie: Kat, 1963, r. Luis García Berlanga

7.     23.11.  Změna systému a z toho vyplývající vlivy na kinematografii, pokus o „třetí cestu“, zrod proudu: film extrémní pravice. Estetické tendence španělského filmu v období přechodu k demokracii 1973-1982.

8.     30.11. Změny v kinematografii (1982-1992): zákon Miró, Jorge Semprún, vliv volného trhu na rozložení produkce, nové styly a noví autoři, vznik autonomních kinematografií.

9.     7.12. Případová studie: Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice

10.  14.12.  Rozvoj španělského filmu - boom 1990-2010: vstup televizí do filmové produkce, nová filmová politika, žánrová produkce, autorský film (A. Amenábar, I. Bollaín, I. Coixet, J. Fesser, Ch. Gutiérrez, Á. de la Iglesia, F. León de Aranoa, J. Medem, G. Querejeta. D. Trueba, José L. Guerín a další).

11.  21.12. Případová studie: Starý dům uprostřed Madridu, 1976 r. Carlos Saura.

12.  4.1. Případová studie: Vše o mé matce, 1999; Volver, 2006, r. Pedro Almodóvar

13.  11.1. 2019 Případová studie: Diplomová práce, 1995, r. Alejandro Amenábar nebo jiné téma (bude upřesněno během semestru)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK