PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Film a moře: Ekokritické perspektivy - AFV0000434
Anglický název: Cinema and the Sea: Ecocritical Perspectives
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jana Rogoff, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Rogoff, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (07.02.2024)
V tomto kurzu se budeme věnovat dynamicky se rozvíjející oblasti ekokinematografických studií, která se zaměřují na průniky mezi filmem a environmentálními otázkami, a konkrétněji na způsoby, jakými kinematografie odráží a zároveň utváří naše myšlení o životním prostředí. Na příkladech vybraných dokumentárních, hraných a animovaných filmů prozkoumáme, jak filmové médium zprostředkovává témata jako ekologická katastrofa, divočina, konstrukce vztahů mezi člověkem a přírodou, nebo environmentální politika.
Zaměříme se na mořské, jezerní a říční krajiny historické i současné filmové tvorby napříč žánry. Studenti se seznámí se zásadními texty ekokinematografické teorie a zpracují filmy kombinací tradičních metod filmové kritiky s ekokritikou. Produkce, estetika, narativ, a recepce budou nahlíženy ve vztahu k environmentálním tématům. Tento kurz také tematizuje materiální dopad filmu na životní prostředí.

Blokový seminář, 8.dubna-13.května.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (07.02.2024)

Požadavky pro splnění kurzu

  • Aktivní četba textů vypsaných v podrobném plánu semináře
  • Účast v diskusích na seminářích, projevující kritické myšlení a schopnost pracovat s informacemi.
  • Každý student povede diskusi o jednom z vybraných filmů a uvede jej do kontextu pro ostatní
  • Cílem je vést produktivní dialog o filmu a příslušných historických souvislostech a postupovat k jeho hlubšímu pochopení. Toho lze dosáhnout prostřednictvím rozdaných materiálů s otázkami, které se budou společně řešit; promítáním krátkých ukázek z filmu a jejich předložením k diskusi; nebo jakoukoli jinou metodou, kterou považujete za účinnou. Hlavním měřítkem úspěchu (a základem pro hodnocení) bude schopnost vedoucího zapojit ostatní a udržet probíhající intelektuální výměnu na dané téma.
  • Závěrečná práce může mít podobu písemné analýzy jednoho z promítaných filmů v rozsahu pěti stran nebo jiného formátu, například filmového eseje, plakátu, podcastu atd.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (07.02.2024)

Literatura:

 

Erica Balsom. 2018. An Oceanic Feeling: Cinema and the Sea. New Plymouth, Aotearoa New Zealand: Govett-Brewster Art Gallery.

Hester Blum. 2013. Introduction: Oceanic Studies. Atlantic Studies 10:2, 151-155.

Kamila Boháčková. 2022. The Tale of a Vanished Sea. Dokrevue.com 26.6.

https://www.dokrevue.com/news/the-tale-of-a-vanished-sea

Rust, Stephen, Salma Monani, and Seán Cubitt. 2013. Ecocinema Theory and Practice. New York and London: Routledge.

Andrea Culková. 2023. Dekarbonizace filmového průmyslu a novela zákona o audiovizi. Dokrevue.com 18.5.

https://www.dokrevue.cz/clanky/dekarbonizace-filmoveho-prumyslu-a-novela-zakona-o-audiovizi?fbclid=IwAR2PTfJR-6huSPZpCY1bTNSApfZH4f51LC0V-ruccX544M4VvxYSuMglqx4#6up

David Ingram. [2000] 2015. Green Screen. Environmentalism and Hollywood Cinema. Devon: University of Exeter Press.

Adrian Ivakhiv. 2008. Green Film Criticism and its Futures. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment 15:2, 1-28. Published By: Oxford University Press.

https://www.uvm.edu/~aivakhiv/GreenFilmCrit.pdf

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK