PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kino jako předmět výzkumu - AFV0000433
Anglický název: Studying theatrical distribution
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFV0000432
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)

Kurz se zaměří na různé přístupy k výzkumu veřejného filmového představení, které bude nahlíženo z perspektivy historické, společenské a ekonomické. V úvodních hodinách seznamuje studenty s typologiemi kin, s historickým vývojem kin v českém a mezinárodním kontextu, s financování kin a rolí veřejné správy v jejich podpoře, s proměnami kin v souvislosti s technologickými inovacemi a s aktuálními trendy v jejich provozování. Následně budou diskutovány výzkumné metody, které jsou uplatňovány při výzkumu kin, a konkrétní výzkumné texty, přičemž důraz bude kladen jak na historické poznání kin v různých kontextech, tak na praktický, aplikovaný výzkum pro potřeby managementu a marketingu kin. V rámci kurzu budou zohledněna následující témata:
- Kino jako předmět výzkumu: Definice, typologie, koncepty
- Historický pohled na kina – putovní a stálá kina, architektura, programování, cenzura apod.
- Technologické inovace a jejich vliv na funkci kin
- Společenské významy kina a jejich proměny
- Od snění k nakupování – multikina, multiplexy, megaplexy, kombinování různých
druhů spotřeby
- Umělecký film – filmové kluby a artová kina
- Festivalizace filmové distribuce
- Eventizace filmové distribuce a alternativní obsah
- Marketing ve filmovém průmyslu, marketing kin
- Výzkum publika a typologie diváků
- Proměňující se charakter kina v post-pandemické době a v kontextu digitalizace a platformizace
- IMAX, 4DX, virtuální realita, budoucnost kin

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)

Ústní prezentace vybraného kina

Ústní prezentace vybraného filmového eventu

Esej o veřejném filmovém představení na příkladu konkrétního kina nebo eventu (4–5 normostran)

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)

Acland, Charles R. 2003. Screen Traffic: Movies, Multiplexes, and Global Culture. Durham: Duke University Press.

Adamczak, Marcin. 2020. “Industry Divide: The Interdependence of Traditional Cinematic Distribution and VOD in Poland.” In: Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective, edited by Petr Szczepanik, Pavel Zahrádka, Jakub Macek, and Paul Stepan, 145–157. Cham: Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-030-44850-9.pdf

Bennett, Andy, Taylor, Jodie, Woodward, Ian. (Eds.) 2014. The Festivalisation of Culture. Aldershot: Ashgate.

Bourdin, Virginie. 2005. Le contexte français du phénomène multiplexe. Géographie et cultures 53: 79–88.

Česálková, Lucie. 2008. „Kino na vícero použití: Koncepce a reflexe kinokaváren jako tzv. kombinovaného provozu.“ Iluminace 20(1): 127–145. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2008/01/09.pdf

Creton, Laurent, Kitsopandiou, Kira. (Eds.) 2013. Les salles de cinéma. Enjeux, défis et perspectives. Paris: Armand Colin.

Danielis, Aleš. 2017. „Česká filmová distribuce 2007–2016. Desetiletí změny.“ Iluminace 29 (1): 25–63. http://www.iluminace.cz/images/obsah/Danielis_2_2017.pdf

Friedberg, Anne. 1993. Window Shopping: Cinema and the Postmodern. Berkeley: University of California Press.

Gérard, Chantal. 2005. „Multiplexes et Art et essai. Un face à face d'avenir?“ Géographie et cultures 53: 59–78.

Gomery, Douglas. 1992. Shared Pleasures: a History of Movie Presentation in the United States. Madison: University of Wisconsin Press.

Hanson, Stuart. 2007. From Silent Screen to Multi-Screen: A History of Cinema Exhibition in Britain since 1896. Manchester: Manchester University Press.

Hanzlík, Jan. 2017. „Eventization and Targeting in Czech Theatrical Distribution after 1989.“ Iluminace 29 (3): 49–64. https://www.iluminace.cz/images/obsah/Hanzlik_3_2017.pdf

Hanzlík, Jan. 2020. „Limiting the unlimited: curation in Czech film distribution in the digital era.“ Studies in Eastern European Cinema 11(3): 262–278.

Hark, Ina Rae. 2002. Exhibition: the Film Reader. New York: Routledge.

Higson, Andrew, Treadwell, Miya. 2023. „No Time to Die, the Bond Franchise and Global Hollywood: Film Release Patterns during Covid-19.“ Journal of British Cinema and Television 20(4): 413–435.

Hilmera, Jiří. 1998. „Stavební historie pražských kinosálů: Část I – do vzniku Československé republiky.“ Iluminace 10(1): 119–164. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/01/06.pdf

Hilmera, Jiří. 1998. „Stavební historie pražských kinosálů: Část II – dvacátá léta.“ Iluminace 10(2): 93–136. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/02/07.pdf

Hilmera, Jiří. 1998. „Stavební historie pražských kinosálů: Část III – od dvacátých do sklonku třicátých let.“ Iluminace. 10(3): 93–12. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/03/06.pdf

Hilmera, Jiří. 1998. „Stavební historie pražských kinosálů: Část IV – poválečné půlstoletí.“ Iluminace 10(3): 75–101. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/04/05.pdf

Kerrigan, Finola. 2017. Film Marketing. London: Elsevier.

Kurz, Sibylle, Messel, Esther van, Koll, Björn. 2006. Low-Budget-Filme: Marketing und Vertrieb optimieren. Konstanz: Verlagsgesellschaft.

Rockett, Kevin, Rockett, Emer. 2011. Film Exhibition and Distribution in Ireland, 1909–2010. Portland, OR: Four Courts Press.

Smits, Roderik. 2019. Gatekeeping in the Evolving Business of Independent Film Distribution. Cham: Palgrave Macmillan.

Sterritt, David. 2020. „Virtual Cinema.“ Quarterly Review of Film and Video 37(6): 505–507.

Tahal, Radek, Stříteský, Václav. 2016. „Target Audience of Live Opera Transmissions to Cinema Theatres from the Marketing Point of View.“ Central European Business Review 5(1): 29–36. https://cebr.vse.cz/pdfs/cbr/2016/01/03.pdf

Yeoman, Ian, Robertson, Martin, Ali-Knight, Jane, Drummond, Siobhan and McMahon-Beattie, Una. 2004. Festival and Events Management. An International Arts and Culture Perspective. Oxford: Elsevier.

Waller, Gregory A. (Ed.). 2002. Moviegoing in America: A Sourcebook in the History of Film Exhibition. Malden, MA: Blackwell Publishers.

Wessels, Bridgette, Merrington, Peter, Hanchard, Matthew, Forrest, David. 2022. Film Audiences: Personal Journeys with Film. Machester: Manchester University Press.

Willinsky, Barbara. 2001. Sure Seaters: The Emergence of Art House Cinema. Minneapolis: University of Minnesota Press.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK