PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prezentace pop-music na obrazovkách ČsT do roku 1989 - AFV0000422
Anglický název: Presentation of Pop Music on TV Screens until 1989
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Miroslava Papežová
Vyučující: Mgr. Miroslava Papežová
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)
Kurz se zabývá rozličnými formami audiovizuální prezentace populární hudby na obrazovkách Československé televize v letech 1958-1989. Výchozím formátem je tzv. televizní písnička coby předchůdce videoklipu. Během lekcí budeme tento specifický formát nahlížet jako komplexní mediální fenomén reprezentující množství dobových sociokulturních vlivů. Základním prizmatem pro analýzu vývoje formátu televizní písničky a příbuzných pořadů pak bude historický vývoj spolupráce kulturních průmyslů, tedy televize, rozhlasu, filmu i divadla a nahrávacích společností.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

Cílem předmětu je obeznámit studenty s historickým výzkumem televize a její hudebně zábavné, písničkové produkce skrze fenomén audiovizuálního formátu televizní písničky. Absolvováním kurzu navíc student získá přehled o historickém vývoji a proměnách spolupráce kulturních průmyslů v socialistickém Československu, o klíčových institucích, aktérech, tvůrcích a pořadech. Studenti rovněž porozumí konceptu transmediality a některým pojmům z oblasti star studies, které budou následně schopni aplikovat v závěrečné eseji či v budoucím historickém výzkumu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

Podmínky zakončení předmětu:

Plnění zadaných úkolů a aktivní debata nad nimi, závěrečná esej v rozsahu 7 normostran na téma konzultované s vyučující..

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

AUSTERLITZ, Saul (2007): Money for Nothing. A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. New York: Continuum.

BÍLEK, Petr A., ČINÁTLOVÁ, Blanka (2010): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská.

BREN, Paulina (2013): Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia.

CASTON, Emily (2020): British Music Videos, 1966-2016. Genre, Authenticity and Art. Edinburgh: University Press.

CYSAŘOVÁ, Jarmila (2002): Československá televize a politická moc 1953–1989. Soudobé dějiny, 9, č. 3-4, s. 521-537.

DORŮŽKA, Lubomír (1978): Populárna hudba – priemysel, obchod, umenie. Bratislava: Opus.

FREEMAN, Matthew (2016): Historicising Transmedia Storytelling: Early Twentieth-Century Transmedia Story Worlds. New York – Oxon: Routledge.

JENKINS, Henry (2008): Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York – London: New York University Press.

JENKINS, Henry (2007): Transmedia Storytelling 101. ˂http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html˃

JEŠUTOVÁ, Eva, aj. (2003): Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas.

JIRSA, Tomáš, KORSGAARD, Mathias Bonde eds. (2023): Traveling Music Videos (New Approaches to Sound, Music, and Media). London: Bloomsbury Academic.

KOTEK, Josef (1998): Dějiny české populární hudby a zpěvu (1918-1968). Praha: Academia.

KRUML, Milan (2013): Televize? Televize! Procházka šesti dekádami televizního vysílání u nás pro začátečníky i pokročilé. Praha: Československá televize.

MAZIERSKA, Ewa (2020): Polish Popular Music on Screen. London: Palgrave Macmillan.

VANĚK, Miroslav, KRÁTKÁ, Lenka eds. (2014): Příběhy (ne)obyčejných profesí: česká společnost v období tzv. normalizace a transformace. Praha: Karolinum.

VERNALLIS, Carol, ROGERS Holly, PERROTT Lisa (2020): Transmedia Directors. Artistry, Industry and New Audiovisual Aesthetics. New York – London: Bloomsbury Academic: Bloomsbury Academic.

WRIGHT, Julie Lobalzo (2017): Crossover Stardom. Popular Male Music Stars in American Cinema. New York – London: Bloomsbury Academic.

ZEMANOVÁ, Zuzana (2015): Písničky pro (ne)všední den. Písňové texty v české populární hudbě 60. let. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (01.02.2024)

Jednotlivé lekce se budou věnovat zejména historickému výzkumu televize a její zábavné produkce se zaměřením na písničkové a hudební formáty, vzniku a vývoji specifického formátu televizní písničky, hitparádovým pořadům, tvůrčí (dis)kontinuitě vybraných aktérů, historickým proměnám spolupráce kulturních průmyslů v socialistickém Československu, některým konceptům transmediality a star studies se zaměřením na budování statusu pop-hvězd v Československu do roku 1989.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK