PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné umění pohyblivého obrazu - AFV0000412
Anglický název: Contemporary Moving Image Art
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jiří Sirůček
Mgr. Noemi Purkrábková
doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Noemi Purkrábková
Mgr. Jiří Sirůček
doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (28.09.2023)
Cílem semináře je studentstvo zevrubně seznámit s některými tendencemi „pohyblivého obrazu“ v kontextu současného umění. Toto seznámení nemá být vyčerpávající ani jakkoli genealogické: Namísto historického přehledu o vstupu filmu a videa „do galerie“ se jedná spíše o jednotlivé exkurze do otevřeného pole posledních 10 až 15 let „současného umění pohyblivého obrazu“. S vědomím značné bezbřehosti tohoto termínu se seminář jeho terén vydává zkoumat formou mnohasměrných výprav, jejichž podoba se vždy podřizuje vlastnostem diskutované látky. Náplní kurzu tak někdy bude ústřední projekce s následnou diskuzí, jindy společná návštěva výstavy, v dalších případech se hodiny zaměří na vybrané téma, jež si představíme prostřednictvím kurátorovaného pásma a doplňující četby, kterou budeme k jednotlivým hodinám zadávat. Toto hybridní nastavení nám snad pomůže nahlédnout předmět našeho zájmu v jeho komplexitě, kterou implikují už adjektiva „postfilmový“, „postdigitální“ či „postmediální“, jimiž bývá současný pohyblivý obraz (nejen) v uměleckém kontextu definován. V průběhu semestru se tedy pokusíme pojmenovat, co se těmito pojmy vůbec míní a najít možné cesty, jak se vyznat i v těch „uměleckých“ obrazech, které se často vymykají zřetelným rámcům uměleckých kategorií a jednotlivých uměnovědných disciplín.

noemipurkrabkova@gmail.com
sirucekjir@gmail.com
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (28.09.2023)

Eva Respini, Art in the Age of the Internet, 1989 to Today (2018). 

Daniel Birnbaum, Michelle Kuo, More than Real: Art in the Digital Age (2018).

Omar Kholeif, Goodbye, World! Looking at Art in the Digital Age (2018).

Omar Kholeif, You Are Here: Art After the Internet (2018).

Hito Steyerl, Duty Free Art - Art in the Age of Planetary Civil War (2017).

Trevor Paglen, Invisible Images (2016).

Peter Weibel, The Post-Media Condition (2006). 

Nicolas Bourriaud, Postprodukce (2004).

Lars Henrik Gass, Film and Art After Cinema (2019).

Steven Shaviro, Post Cinematic Affect (2010). 

Rosalind Krauss, A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition (2000).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (28.09.2023)

Seminář je založen primárně na diskuzi a aktivní participaci. Nutným předpokladem pro splnění předmětu je docházka, zapojení do debaty a plnění dílčích úkolů. Na konci semestru proběhnou prezentace, v jejichž rámci každý představí jím zvolené dílo, které propojí s textem, jiným dílem v libovolném médiu, pojmem, výstavou či tématem, kterému jsme se na semináři věnovali nebo které probíranou látku rozvíjí. Prezentovaná témata studentstvo následně odevzdá v podobě krátké eseje (min. 2 ns).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK