PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Český dokumentární film - AFV0000408
Anglický název: Czech Documentary Film
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (24.08.2023)
Kurz Český dokumentární film představí základní vývoj a charakteristiky nonfikční a dokumentární tvorby na českém území. Zohlední různé formy a druhy dokumentáristiky v jejich historickém vývoji, stejně jako kulturně-společenských, technologických a ekonomických souvislostech. Zřetel bude brát jak na režisérské osobnosti a dokumentární metody, tak obecnější trendy a širší kontext jejich prosazování. S ohledem na to, že dokumentární film netvoří notoricky známý kánon české kinematografie, bude kladen velký důraz na seznámení se s celými filmy. Kurz tak bude sestávat vždy z projekce, diskuse a přednášky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (24.08.2023)
Referát a účast na závěrečném zkouškovém kolokviu.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (24.08.2023)

*Adler, Rudolf (1999): Metamorfózy dokumentaristického portrétu. Film a doba 45, č. 1 (1999), s. 18–20.

*ČESÁLKOVÁ, Lucie (2009): Oběť ve státním zájmu. Kulturně-propagační dodatek a filmová politika 30. let. Iluminace 21, č. 2.

*ČESÁLKOVÁ, Lucie (2012): Nedostižné tempo růstu a zbrzděná avantgarda. Kompatibilita krátkometrážní filmové produkce s plánovaným hospodářstvím ČSR (1945-1960). In: Skopal, Pavel (ed.), Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, s. 192–231.

ČESÁLKOVÁ, Lucie (2014): Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let. Praha: Národní filmový archiv.

ČESÁLKOVÁ, Lucie (ed.) (2014): Generace Jihlava. Praha - Brno: Větrné mlýny - NAMU.

ČESÁLKOVÁ, Lucie (ed.) (2015): Film - náš pomocník. Studie k (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let. Praha - Brno: Národní filmový archiv - Masarykova univerzita.

*Čihák, Martin – Bregant, Michal (2001): Skutečnější než realita. Alternativy v českém filmu. In: Alan, Josef (ed.): Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945–1989. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 421–442.

Ferenčuhová, Mária (2009): Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film. Bratislava: Slovenský filmový ústav.

*Grulich, Tomáš (1989): Crisis – americký dokumentární film ve službách Československa. Iluminace 1, č. 1 (1989), s. 43–52.

*Hádková Jana (1993): Mýtus cinéma-verité v českém dokumentu první půle 60. let. In: Filmový sborník historický 4. Praha: NFA, s. 31–35.

*Hádková, Jana (2003): Svědectví českého dokumentárního filmu druhé poloviny 60. let. In: Schlegel, Hans Joachim (ed.): Podvratná kamera. Praha: Malá Skála.

*Hammid, Alexander (1997): K filmu „Krize“. Iluminace 9, č. 4 (1997), s. 53–54.

*Horníček, Jiří – Szczepanik, Petr (2004): Příběhy a emoce rodinných filmů. Rozhovor s Janem Šiklem. Iluminace 16, č. 3 (2004), s. 241–244.

Kotek, Petr (2000): Kronika studentského vysílání. Praha: Malá Skála.

*Kvaček, Robert (1997): „Krize“ proti krizi. Crisis – dokument o roce 1938. Iluminace 9, č. 4 (1997), s. 55–65.

*LOVEJOY, Alice (2010): „Mimo plán“: Československý armádní film a Pražské jaro. Iluminace 22, č. 2.

*LOVEJOY, Alice (2012): Československý armádní film a plánované hospodářství. In: Skopal, Pavel (ed.), Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, s. 232–251.

LOVEJOY, Alice (2015): Army Film and the Avant Garde. Cinema and Experiment in the Czechoslovak Military. Bloomington: Indiana University Press.

-        Česky LOVEJOY, Alice (2021): Experimentální dílna. Československá armádní kinematografie 1920–1970. Praha: Národní filmový archiv.

MACEK, Václav (1992): K dejinám slovenského dokumentárního filmu. Bratislava: SFÚ.

Malý Svatopluk (2008): V zajetí filmu. Vzpomínky kameramana. Praha: NFA.

Malý, Svatopluk (1989): Lékařská kinematografie. Praha: AMU.

Matějů, Martin – Štoll, Martin (2006): Praha dokumentární. Praha: Malá Skála.

*Müllerová, Alena – Fikejz, Miloš (1995): Okamžik ohlédnutí. Anketa s tvůrci dokumentárního filmu. Film a doba 41, č. 2 (1995), s. 62–67.

Navrátil, Antonín (2002): Cesty k pravdě či lži. 70 let čs. dokumentárního filmu. Praha: AMU.

*Přádná, Stanislava (2007): Hledání pravdy v dokumentech Věry Chytilové. Film a doba 53, č. 4 (2007), s. 225–229.

*Růžičková, Alice (2001): Originální Videojournal. Pokus o „samizdatovou televizi“. In: Alan, Josef (ed.): Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945–1989. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 475–491.

*Růžičková, Alice (2002): Cestou nezávislé produkce. Cinepur 11, č. 19 (2002), s. 38–41.

*Růžičková, Alice (2002): Ohledávání hranic dokumentárních žánrů. Třikrát kolem portrétu. Cinepur 11, č. 19 (2002), s. 42–45.

*Růžičková, Alice (2002): Současný český dokumentární film a ČT. Cinepur 11, č. 19 (2002), s. 24–37.

*Růžičková, Alice (2004): Dimenze dokumentárnosti. Souvislosti: revue pro literaturu a kulturu 15, č. 1 (2004), s. 166–175.

*Skopal, Pavel (2008): Na cestu kolem světa, nebo na výlet do Krče? Recepce filmových cestopisů Hanzelky a Zikmunda v 50. letech. Iluminace 20, č. 1 (2008), s. 85–125.

*Sommerová, Olga (2000): Filmový esej. Praha: Malá Skála.

*Škapová, Zdena (2006): Manželské etudy: Zásadní projekt Heleny Třeštíkové. Film a doba 52, č. 4 (2006), s. 198–203.

Špáta, Jan (2002): Okamžiky radosti. Praha: Malá Skála.

Štoll, Martin (2000): Hundred Years of Czech Documentary Film (1898–1998). Praha: Malá Skála.

*Štoll, Martin (2000): Otisky prstů na emulzi. (Dva rozhovory Martina Štolla s Radůzem Činčerou). Film a doba 46, č. 1 (2000), s. 27–28.

Štoll, Martin (2007): Jan Špáta. Pesimista rozumem, optimista srdcem. Praha: Malá Skála.

Štoll, Martin a kol. (2010): Český film – režiséři – dokumentaristé. Praha: Libri.

Švoma, Martin (2008): Karel Vachek etc. Praha: AMU.

*Tabery, Karel (2008): Sto let stará reportáž ze sokolského sletu v Prostějově, aneb, nejdelší a nejnákladnější film Jana Kříženeckého. Iluminace 20, č. 4 (2008), s. 155–161.

*Ulver, Stanislav (2000): Labyrint světa a ráj filmu, aneb o tom, jak Karel Vachek učí záběry mluvit. Film a doba 46, č. 3 (2000), s. 135–140.

*Voráč, Jiří (2004): Dokumentární film. In: Týž: Český film v exilu. Kapitoly z dějin po roce 1968. Brno: Host, s. 51–56.

*Zeman, Pavel (1997): Týdeník Aktualita. České filmové zpravodajství na začátku druhé světové války. Iluminace 9, č. 4 (1997), s. 67–90.

*Zeman, Pavel (1999): Dokumenty k československému filmovému zpravodajství. Iluminace 11, č. 1 (1999), s. 89–121.

*Zeman, Pavel (1999): Stát a filmová propaganda ve třicátých letech. Iluminace 11, č. 1 (1999), s. 85–88.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (04.01.2024)

Lekce (orientačně, bude upřesněno v moodle)

 

1/ Raný nonfikční film 

2/ Zakázkový film 20. let - produkční firmy a jejich ekonomika, Filmový poradní sbor a změna financování, okupace

3/ Idea vzdělávacího filmu (školní film, kulturfilm)

4/ Avantgarda, městské symfonie, jiné vidění

5/ Poválečný vývoj - trauma a budování

6/ Československý armádní film

7/ Sociologické přístupy 60. let

8/ Stagnace a nové oživení v 70. letech

9/ 80. léta - prolamování tabu - civilizace, ekologie, sociální témata

10/ 90. léta - transformace, dokumentární film v televizi

11/ Po 2000 - nové instituce, nové generace, internacionalizace, hybridita

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK