Během jednotlivých přednášek budou prezentovány kapitoly z dějin filmové techniky a jejich vliv na estetiku. Přihlíží se k zásadním dílům světové a české kinematografie. Vhled do
kameramanské tvorby bude dále prohlouben setkáním s hosty – kameramany světového formátu.
předpoklady a další požadavky:
Obecná znalost dějin filmu. Povědomí o zásadních dílech světové kinematografie a klíčových zlomových bodech v historii kinematografie. Aktivní zájem o film.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)
Student získá základní představu o práci kameramana na audiovizuálním díle. Současně si uvědomí nezanedbatelný vliv techniky na výslednou estetiku AV díla. Získané znalosti umožňují lepší porozumění filmu v jeho jednotlivých složkách i celku. Kvalitnější psaný projev o filmových dílech současných i minulých.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (24.09.2023)
obsah kurzu: Seznámení s prací kameramana a vyjadřovacími prostředky kamery. Historiografický pohled na vizuální styl v jednotlivých kapitolách. Vše je demonstrováno filmovými ukázkami. - Auterská teorie, spolupráce kameramana s režisérem a její proměna v historii, příprava natáčení - Kinoaparát, princip kamery, proměna kamery jako stroje, vliv zvukového filmu a televize na estetiku - Medium, vysvětlení základních pojmů ze senzitometrie, přechod na digitální akvizici a projekci – technické a estetické výhody a nevýhody - Barva – základní přehled o teorii barvy, kreativní práce s barvou - Rám – vysvětlení kompozičních pravidel, pojem anamorfóza - Pohyb kamery coby prostorotvorný prvek, popis jednotlivých zařízení, ruční kamera a steadicam - Světlo – práce se světelnou atmosférou, popis tříbodového systému a jeho porušování - Perspektiva – vliv vhodného optického řešení na psychologický účin obrazu - Finalizace – přehled postprodukčních technik v historii a současnosti - Speciální práce – přehled trikových postupů, kamera v animovaném filmu apod. - Setkání s hosty/kameramany a možnost živé diskuse
PŘEDNÁŠKY POVEDOU:
doktorand Katedry kamery FAMU Ondřej BELICA
dramaturg festivalu Kamera Oko Jakub FELCMAN
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)
Krátká analýza (1-2 normostrany) vybrané filmové scény a rozbor použitých vyjadřovacích prostředky kamery.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (20.07.2023)
doporučená nebo povinná literatura: Periodika: American Cinematographer magazine, ISSN 0002-7928 British Cinematographer, ISSN 1477-1020 Sight & sound, ISSN 2515-5164 Iluminace, ISSN 0862-397X
Odborné publikace: ALTON, John, 1995. Painting with light. Berkeley: University of California Press. ISBN 978-0- 520-08949-5. BARAN, Ludvik, 1989. Zázraky filmového obrazu. Praha: Panorama. ISBN 80-7038-036-5. BERGERY, Benjamin, 2002. Reflections: Twenty-One Cinematographers At Work. 1st edition. Hollywood, California: A S C Holding Corp. ISBN 978-0-935578-16-4. BORDWELL, David, 2007. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 2. vyd. Praha: AMU. ISBN 978-80-7331-207-2. ŠOFR, Jaromír, 2014. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: NAMU. ISBN 978-80- 7331-274-9.