PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie a filosofie fyziky: odpustit si a zapomenout - AFSV00424
Anglický název: Sociology and Philosophy of Physics: Forgive and Forget
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Maršálek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Maršálek, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Seminář Sociologie a filosofie fyziky LS 2024.pdf Sylabus semináře Sociologie a filosofie fyziky Mgr. Jan Maršálek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Maršálek, Ph.D. (01.02.2024)
Pokud bylo někdy v dávné minulosti poukazováno na to, že sociologie věnovala jen málo své pozornosti studiu vědy, platí dnes sociologie vědy naopak za jeden z nejvýznamnějších sociologických podoborů. Tomu napomohla mj. skutečnost, že tato disciplína nezůstala uzavřena v úzkém prostoru vymezeném jejím primárním výzkumným zájmem, ale dokázala vstoupit do kritického dialogu jak s etablovanými východisky obecné sociologie, tak s filosofií, jejíž výsadní postavení na poli reflexe vědy účinně zpochybnila. V minulých vydáních semináře jsme se podrobně věnovali zejména období největšího rozkvětu sociologie vědy a vědeckého poznání, za něž bývá považována poslední třetina 20. století. Rozvětvení jejího badatelského programu a jeho reformulace, které lze pozorovat po odeznění „vědeckých válek“ na konci 90. let, jsme pak v minulém semestru vyložili jako „konec sociologické revoluce“, jen málo pozornosti jsme ale věnovali tomu, jak na tento obrat zareagovala – a jak jinak ke konci sociologické revoluce přispěla – filosofie vědy. V nadcházejícím semestru se budeme zabývat právě touto otázkou, a to znovu se zvláštním zřetelem k sociologické a filosofické reflexi fyziky.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Jan Maršálek, Ph.D. (01.02.2024)

Seminář je koncipován jako badatelský, studenti a studentky jsou vítáni.

Před každým setkáním semináře je třeba nastudovat zadané texty, k nímž se váže následná diskuse.

 

Garant kurzu (pro studenty UK):

Mgr. Jan Maršálek, PhD. (FLÚ AV ČR)

marsalek@flu.cas.cz

 

Koncepce, příprava a vedení kurzu:

Doc. Zdeněk Konopásek, PhD. (CTS UK/AV ČR)

Mgr. Jan Maršálek, PhD. (FLÚ AV ČR)

Mgr. Lukáš Hadwiger Zámečník, PhD. (Univerzita Palackého v Olomouci)

 

Místo konání semináře:

Zasedací místnost Kabinetu pro studium vědy, techniky a společnosti (214a), Filosofický ústav AV ČR, Jilská 1, Praha 1, 2. patro.

 

Čas konání semináře:

Seminář má čtrnáctidenní periodicitu s počátkem 22. 2. 2024, 14:30 – 17:00 hod. (začátek semináře je načasován tak, aby se studenti FF stihli přemístit do Jilské ul.)

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Maršálek, Ph.D. (01.02.2024)

Účast na semináři nevyžaduje absolvování jeho minulých vydání, přínosný však bude jen pro ty jeho frekventanty, kteří budou ochotni před každým setkáním důkladně prostudovat zadanou literaturu a zapojit se v průběhu semináře do společných debat.

Podmínkou pro udělení zápočtu ze semináře je:

(1) aktivní účast na seminářích (tj. zapojení se do diskusí nad zadanými texty a účast alespoň 80%),

(2) krátké a zcela stručné shrnutí alespoň jednoho z textů, který je podkladem pro debatu na semináři,

(3) napsání krátké práce na jedno ze zadaných či domluvených témat

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Maršálek, Ph.D. (04.02.2024)

Harmonogram

Texty a další materiály k prostudování postupně doplňujeme/upřesňujeme dle potřeby semináře.

Seminář je naplánován s malým přesahem přes trvání výukového semestru, na případné úpravě se s frekventanty semináře domluvíme.

 

 

22. 2. 2024 – Jilská 1, místnost 214a, začátek v 14:30 hod.

 

Představení semináře, shrnutí hlavních výsledků jeho dřívějších vydání (2022-2023), uvedení do problematiky s oporou v Noretta Koertge, A House Built on Sand. Exposing Postmodernist Myths About Science. Oxford University Press, 1998.

 

Doporučená četba na úvod:

 

J. Maršálek, „Sociologie vědy pod útokem fyziků aneb o jedné vzpouře výzkumného předmětu: Science Wars.“ Československý časopis pro fyziku 73(4), 2023: 262-266.

L. Hadwiger Zámečník, Teorie humanitních věd. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2023. Kap. 3.1.3 Vědecké války a jejich následky, s. 145-156.

 

 

7. 3. Problém metody I (s účastí prof. L. Kvasze)

 

J. Baggott, Farwell to Reality. How Modern Physics Has Betrayed the Search for Scientific Truth. Pegasus Books, New York – London, 2014. Chap. 1: The Supreme Task. Reality, Truth, and the Scientific Method.

Jan Maršálek, „Descartova metoda na roztrhání. Komentář ke knize Descartes Nikétés Ladislava Kvasze.“ Filosofický časopis 71(4), 2023, 725-740.

Ladislav Kvasz, „Descartova metoda (na roztrhání) mezi sociologií vědeckého poznání a filosofií vědy: odpověď Janu Maršálkovi.“ Filosofický časopis 72(1), 2024, rukopis.

 

 

21. 3. Problém metody II

 

Jutta Schickore, Nora Hangel, „‘It might be this, it should be that…‘ uncertainty and doubt in day-to-day research practice.“ European Journal of Philosophy of Science (2019), 9:31.

Theodore Arabatzis, „On the Inextricability of the Context of Discovery and the Context of Justification“ In: Schickore, J., Steinle, F. (eds), Revisiting Discovery and Justification. Archimedes, vol 14. Springer, Dordrecht, 215-230. 

 

4.4. Problém metody III

 

Margaret Morisson, „Physical Models and Biological Contexts.“ Philosophy of Science, Vol. 64, 1997, pp. S315-S324. 

A.F. Chalmers, “Maxwell's methodology and his application of it to electro-magnetism.“ Studies in History and Philosophy of Science, Volume 4, Issue 2, 1973, 107-164.

nebo

Nancy Nersessian, “Maxwell and ‘the Method of Physical Analogy’: Model-Based Reasoning, Generic Abstraction, and Conceptual Change.” In D. B. Malament (ed.), Reading Natural Philosophy. Essays in the History and Philosophy of Science and Mathematics. Open Court, Chicago 2002, 129-166.

 

18. 4. Problém demarkace I

 

Larry Laudan, "The Demise of the Demarcation Problem." In Robert S. Cohen & Larry Laudan (eds.), Physics, Philosophy and Psychoanalysis: Essays in Honor of Adolf Grünbaum. D. Reidel, 1983, pp. 111-127.

Thomas Nickles, „The Problem of Demarcation. History and Future.“ In Massimo Pigliucci, Maarten Boudry (eds.), Philosophy of Pseudoscience: Reconsidering the Demarcation Problem. University of Chicago, 2013, pp. 101-120.

Sven Owe Hansson, "Science and Non-science." In Paul Humphrey (ed.), Oxford Handbook of Philosophy of Science, 2016, 485-505.

 

 

2. 5. Problém demarkace II

 

Thomas F. Gieryn, “Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists.” American Sociological Review 48, no. 6 (1983): 781–95. https://doi.org/10.2307/2095325.

Bart Simon, „Undead Science: Making Sense of Cold Fusion after the (Arti)Fact.“ Social Studies of Science , Feb., 1999, Vol. 29, No. 1 (Feb., 1999), pp. 61-85

 

 

16. 5. Problém demarkace III

 

Felicity Mellor, "Between Fact and Fiction: Demarcating Science from Non-Science in Popular Physics Books." Social Studies of Science 33, no. 4 (2003): 509-38. 

[Text 2 bude doplněn podle potřeby semináře] 

 

30. 5. Závěry

 

Seminář je naplánován s malým přesahem přes trvání výukového semestru, na případné úpravě se s frekventanty semináře domluvíme.

 

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK