PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výuka etiky prostřednictvím filosofie, dějin, literatury a filmu - AFSV00423
Anglický název: Teaching ethics through philosophy, history, literature and film
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=15844
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
A – Mezioborová nabídka VP: Historické vědy
A – Mezioborová nabídka VP: Ostatní
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)
Interdisciplinární kurz je určen primárně pro studenty učitelství všech oborů na FF UK. Jeho cílem je zkoumat didaktické možnosti propojování etických otázek s konkrétními historickými událostmi či postavami, jak jsou reprezentovány v historických zdrojích, literatuře či filmu. Účastníci se seznámí se základními moderními etickými přístupy (utilitarismus, deontologie, etika ctností, existencialistická etika apod.) a budou je aplikovat na konkrétní příklady. Z hlediska obsahu se kurz soustředí na vybrané události a témata z dějin 20. století, konkrétní výběr vzešel ze společného workshopu vyučujících a studentů programu Učitelství historie a filosofie. V průběhu kurzu budeme hledat odpovědi na tyto otázky: Jak nacházet a didakticky zpracovat vhodné mezipředmětové vazby? Jak propojovat etickou dimenzi s běžnou výukou? Jak vytvářet krátké aktivity, které rozvíjejí schopnost reflektovat etické otázky?
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)

Účastníci by měli být po absolvování kurzu schopni:

-          vysvětlit, v čem se liší a shodují různé etické teorie a aplikovat je na konkrétní situaci/příklad

-          navrhnout výukový postup, v kterém se konkrétní historické téma propojuje s etickým uvažováním a reflexí a využívá jako prostředky i literární či filmová díla

-          navrhnout, zrealizovat a reflektovat krátkou výukovou aktivitu (15 min.), rozvíjející etickou reflexi žáků

-          uvažovat při přípravě výuky nad obsahem z vícero různých hledisek (filosofického, historického, literárního/narativního…)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)

-          Aktivní účast na seminářích

-          Příprava, realizace a reflexe 15 minutové výukové aktivity na zadané téma v průběhu semestru

-          Příprava, realizace a reflexe 15 minutové výukové aktivity na libovolné téma v závěru semestru (aktivita využívá poznatky a postupy z celého kurzu a propojuje vhodně aspoň dvě z tematizovaných perspektiv – etickou, historickou, narativní)

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)

H. Arendt. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla. OIKOYMENH, 2019.

S. Babbitt, S. Campbell (eds.). Racism and Philosophy. Cornell University Press, 1999.

O. Beran, K. Pacovská, M. Cíbik (eds.). Základní etické teorie. Pavel Mervart, 2023.

O. Beran, K. Pacovská (eds.). Problémy etiky II. Pavel Mervart, 2022.

D. Brandes. Češi pod německým protektorátem: okupační politika, kolaborace a odboj 1939-1945. Prostor, 2019.

F. Fanon. Černá kůže, bílé masky. Tranzit, 2011.

O. Figes. Šeptem: soukromý život ve Stalinově Rusku. Beta-Dobrovský, 2009.

S. Fitzpatrick. Každodenní stalinismus: obyčejný život v neobyčejné době: Sovětské Rusko ve 30. letech. Academia, 2018.

B. Forest. The Philosopher’s Role in Holocaust Studies. Teaching Philosophy, 22:4, December 1999.

M. Geyer, S. Fitzpatrick (eds.). Za obzor totalitarismu: srovnání stalinismu a nacismu, Academia, 2012.

R. Golsan, S. Misemer (eds.). The Trial That Never Ends: Hannah Arendt’s Eichmann in Jerusalem in Retrospect. University of Toronto Press, 2017.

S. A. Haslam, S. D. Reicher. Contesting the ‘‘Nature’’ Of Conformity: What Milgram and Zimbardo’s Studies Really Show. PLoS Biol 10 (11): e1001426. doi:10.1371/journal.pbio.1001426

S. Holubec. Ještě nejsme za vodou: obrazy druhých a historická paměť v období postkomunistické transformace. Scriptorium, 2015.

M. Jacquart, R. Scott, K. Hermberg. Diversity Is Not Enough: The Importance of Inclusive Pedagogy. Teaching Philosophy 42:2, June 2019.

I. Kant. Kritika praktického rozumu. OIKOYMENH, 2022.

I. Kant. Základy metafyziky mravů. OIKOYMENH, 2014.

M. L. King, Jr. Odkaz naděje. Sociologické nakladatelství, 2012.

P. Kolář, M. Pullmann. Co byla normalizace? NLN, 2016.

H. LaFollette (ed). Ethics in Practice: An Anthology. Willey: Blackwell, 2014.

E. Lévinas. Totalita a nekonečno. OIKOYMENH, 2020.

H. Lu-Adler. Kant, Race, and Racism. Oxford University Press, 2023.

D. Lipstadt. The Eichmann Trial. Nextbook/Schocken, 2011.

R. A. Lippa. Pohlaví: příroda a výchova. Academia, 2009.

M. Moody-Adams. Making Space for Justice. Columbia University Press, 2022.

M. Moody-Adams. Racism. In H. LaFollette (ed). Ethics in Practice: An Anthology. Willey: Blackwell, 2014.

J. Pinkas (ed.). Třetí odboj v didaktické perspektivě: dějiny v diskuzi. NLN, 2020.

R. Ray. H. Mahmoudi. Systemic Racism in America. Routledge, 2022.

N. Rosenstand. The Moral of the Story. McGraw-Hill Education, 2018.

A. Saini. Od přírody podřadné: Jak se věda mýlila v ženách. Academia/Sociologický ústav AV ČR, 2019.

R. Siscoe, Z. Odermatt. Seeking to Understand: Small Group Dialogues about Race and Gender. Teaching Philosophy 45:4, December 2022.

O. Tůma, T. Vilímek (ed). Opozice a společnost po roce 1948. Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2009.

M. Vaněk (ed.). Mocní? a Bezmocní?: politické elity a disent v období tzv. normalizace: interpretační studie životopisných interview. Prostor, 2006.

H. Welzer, S. Moller, K. Tschuggnall. "Můj děda nebyl nácek": nacismus a holocaust v rodinné paměti. Argo 2010.

R. Wittmann (ed.). The Eichmann Trial Reconsidered. University of Toronto Press, 2021.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.02.2024)

Kromě úvodního semináře budou každému tématu věnována dvě seminární setkání. Jejich obsahem bude jak seznámení s daným historickým obsahem i příslušnou etickou teorií, tak tematizace příkladů jejich možného didaktického zpracování. Součástí jednotlivých setkání budou studenty připravené výukové aktivity.

 

1. Úvodní seminář – metodika kurzu, rozdělení do pracovních týmů

2.-3.  Mašínové a hrdinství. Utilitarismus a deontologie.

4.-5. A. Eichmann a problematika zla. H. Arendtová. Kantovská etika.

6.-7.  Udávání během represivních režimů. 2. světová válka a nacismus: Deník Anny Frankové, 1948-1989: postava E. Bondyho, J. Nohavici, A. Babiše. Represivita v sovětském bloku a v USA.

8.-9. Rasismus v USA a v České republice. Antická inspirace v současné etice. Etika a postoj (Lévinas).

10. Genderová nerovnost (sufražetky a další hnutí). Simone de Beauvoir, existencialistická etika.

11.-12. Klima e Exxon mobile. Etika vztahu k přírodě a budoucím generacím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK