PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kritické myšlení pro učitele - AFSV00402
Anglický název: Critical Thinking for Teachers
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15903
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)
Na rozvoj kritického myšlení žáků je ve vzdělávací dokumentech kladen stále větší důraz, vycházející z kompetenčně pojatých hlavních cílů vzdělávání. Podle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 jsou „nedílnou součástí klíčových kompetencí dovednosti jako kritické myšlení (…)“ (s. 11). Kritické myšlení zahrnuje soubor dispozic a dovedností, které jsou do určité míry nezávislé na konkrétním oboru, a mohou tak být rozvíjeny ve všech vyučovacích předmětech. To však předpokládá, že 1) učitelé vědí, co kritické myšlení obnáší, a 2) mají sami tyto dispozice a dovednosti osvojené. Cílem kurzu je přispět k naplnění obou výše zmíněných bodů.<br>
Kurz je primárně určen studentům a studentkám různých oborů učitelského studia. Soustředí se na rozvíjení kritického myšlení účastníků a předpokládá proto jejich aktivní zapojení v seminářích. Východiskem je několik různých koncepcí kritického myšlení (viz doporučená literatura), které budeme aplikovat na konkrétní příklady a situace a následně reflektovat jejich možné využití ve školní výuce. Budeme se zabývat různými aspekty kritického i nekritického myšlení, jako jsou např. kognitivní zkreslení, argumentační fauly, různé typy informací a jejich zdroje, především se však zaměříme na rozvoj dovedností dobré argumentace, rozboru textu, zaujímání různých úhlů pohledu a odhalování a posouzení vlastních předpokladů. Kurz není zaměřen primárně didakticky, ale bude veden didakticky pestrými metodami využitelnými i ve výuce na středních školách.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)

Na konci kurzu by účastníci měli být schopni lépe

-       analyzovat text/diskusi s ohledem na jejich strukturu, informace a argumenty

-       rozpoznat některé argumentační fauly a kognitivní zkreslení

-       odhalovat a ověřovat předpoklady, jak vlastní, tak cizí

-       zaujímat různé úhly pohledu při řešení nějakého problému

-       podpírat své postoje silnými a platnými argumenty

-       zvažovat různé aspekty situace včetně vlastních přesvědčení před zaujetím určitého stanoviska

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)

-       aktivní účast na seminářích, včetně domácí četby textů či zpracování jiných úkolů

-       návrh a realizace jedné výukové aktivity zaměřené na rozvoj některého z aspektů kritického myšlení

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (03.02.2023)

Doporučená literatura

·       Kahneman, D. Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux, 2013.

·       Brookfield, S. Teaching For Critical Thinking. Jossey-Bass, 2011.

·       Facione, P. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary. Research Findings and Recommendations, Vol 315, 1989.

·       Ennis, R.H. Critical Thinking: A Streamlined Conception. In: Davies, M., Barnett, R. (eds) The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. Palgrave Macmillan, New York, 2015, p. 31-47.

·       Elder, L., Paul, R. A Guide For Educators to Critical Thinking Competency Standards. Foundation for Critical Thinking, 2005. Dostupné z https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/CT-competencies%202005.pdf.

·       Novella, S.. Your Deceptive Mind: A Scientific Guide to Critical Thinking Skills. Course Guidebook. Chantilly: The Great Courses 2012.

Další tituly ke konkrétním tématům budou doporučovány v průběhu kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (05.02.2024)

Obsah

1.     Organizace kurzu; co je kritické myšlení

2.     Aspekty kritického myšlení

3.     Argumentace I

4.     Argumentace II

5.     Argumentační fauly a kognitivní zkreslení

6.     Informace a konspirační teorie

7.     Kritické myšlení podle S. Brookfielda – práce s předpoklady a úhly pohledu

8.     Práce  textem

9.     -11. Studentské výstupy

12. Reflexe kurzu

V případě potřeby může dojít ke změně témat či jejich pořadí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK