PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tvorba metodiky pro rozvoj filosofického myšlení - AFS5U0016
Anglický název: Development of a methodology for the enhancement of philosophical thinking
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15235
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (15.09.2023)
Kurz vychází z předpokladu, že důležitým cílem středoškolské výuky filosofie je rozvoj filosofického myšlení studentů. Cílem kurzu je seznámit se s koncepcí filosofických kompetencí (interpretace textu, práce s pojmy, argumentace, reflexe filosofických problémů a sebereflexe, komunikace), podrobit ji případně kritické analýze a na základě toho navrhnout výukové hodiny, které by vybrané kompetence rozvíjely. Z hlediska obsahu budou navrhované hodiny vycházet z problémových otázek a pracovních listů, vytvořených pro exponát Automat na filosofické divadlo ve vzdělávacím centru Didaktikon (https://ufar.ff.cuni.cz/cs/zakladni-informace-o-studiu/spoluprace-ss/didaktikon/). Navržené výukové hodiny budou vyzkoušeny a reflektovány v praxi vybraných středoškolských učitelů, případně i ve vlastní praxi zapojených studentek/studentů a posléze publikovány společně coby metodická příručka pro učitele.<br>
Kurz je určen primárně pro studenty/ky programu Učitelství filosofie, je ale otevřen i dalším zájemcům o didaktiku filosofie.<br>
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (08.09.2023)

Aktivní účast na seminářích, zpracování návrhu výukové hodiny a jeho úprava na základě zpětné vazby od kolegů na semináři i učitelů z praxe.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (08.09.2023)

Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003.

Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Pfister, Jonas. Zimmermann, Peter (eds.). Neues Handbuch des Philosophie-Unterrichts. Stuttgart: UTB 2016.

Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010.

Rösch, Anita.  Kompetenzorientierung im Philosophie- und Ethikunterricht. München: LIT Verlag, 2009.

Rudisill, John. The transition from studying philosophy to doing philosophy [online]. Teaching Philosophy, 2011, 34(3), s. 241-271.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.

Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012.

Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010.

Články z časopisu Teaching Philosophy

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (08.09.2023)

1. seminář – představení koncepce kurzu, filosofických kompetencí, pracovních listů pro Didaktikon; rozdělení do pracovních skupin

2. seminář – ukázka metodického zpracování pracovního listu do výuky + reflexe

3.-7. seminář – ukázky možných způsobů rozvíjení kompetencí na základě odborné literatury i praxe vyučujících

8.-12. seminář – prezentace návrhů výukových hodin + vzájemná zpětná vazba

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK