PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problémově orientovaná výuka filosofie nejen pro učitele - AFS500290
Anglický název: Problem-oriented teaching of philosophy not only for high school teachers
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15873
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (04.02.2024)
Kurz seznamuje účastníky s koncepcí problémově orientované výuky filosofie a konkrétními aplikacemi této koncepce na výuku 1. úvodu do filosofie a pojetí skutečnosti, 2. teorie poznání, filosofie vědy a jazyka, 3. obecné etiky, 4. aplikované etiky, 5. politické filosofie a filosofie dějin, 6. vztahu filosofie a náboženství, 7. filosofie člověka, 8. vztahu filosofie a umění. Kurz se zaměří na 6 z uvedených oblastí, podle preferencí účasníků. Každé ze zvolených oblastí budou v kurzu věnována 2 setkání. Během prvního z nich se účastníci seznámí s osvědčeným pedagogickým zpracováním 1 podtématu spadajícího do dané oblasti. Podtémata účastníci společně zvolí z širší nabídky na začátku kurzu. Druhé setkání bude věnováno možnostem dalšího promýšlení a pedagogického zpracovávání daného podtématu, z podstatné části na základě vstupů od účastníků kurzu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (02.02.2024)

Udělení zápočtu předpokládá:

- aktivní účast na jednotlivých setkání

- 1x za semestr výběr krátkého (max. 20 NS) textu umožňujícího hlubší promýšlení probíraného tématu a představení z něj vycházející pedagogické intervence, kterou by mělo smysl provést na SŠ a/nebo v kurzu pro neoborové studující na VŠ

- aktivní účast na závěrečné reflexi

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (02.02.2024)

Doporučená literatura:

Král, Matěj. Šebešová, Petra. Vejvodová, Daniela. „Filosofie“. In Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

LaFollette, Hugh (ed.). Ethics in Practice: An Anthology. Chichester: Wiley-Blackwell, 2014.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.

Další texty budou doporučované v závislosti na zvolených tématech.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.02.2024)

Předběžný plán výuky:

- ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie

6 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu:

- Úvod do filosofie a pojetí skutečnosti (nabízené téma: život ve virtuálním prostředí a pojetí skutečnosti jako úvod do filosofie)

- Teorie poznání, filosofie vědy a jazyka (nabízená témata: lidské poznání, kauzalita a umírněný skepticismus; vědecké poznání, filosofie jazyka a fenomenologie)

- Obecná etika (nabízená témata: etika pravdomluvnosti; morální relativismus; tramvajové dilema jako úvod do etiky)

- Aplikovaná etika (nabízená témata: sexualita; svoboda slova; klimatická změna a vztah k budoucím generacím)

- Politická filosofie a filosofie dějin (nabízená témata: ekonomická spravedlnost; dějiny a smysl) 

- Filosofie a náboženství (nabízená témata: kritika náboženství a reakce na ni; rozum a víra, skok víry a současnost)

- Filosofie člověka (nabízená témata: jedinec a společenství; biotechnologické zdokonalování a lidská existence)

- Filosofie a umění (nabízená témata: umění a pravda, smysl tragédie; etika a narativita)

- ZÁVĚR: Obsahová a metodická reflexe kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK