PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Critique littéraire française II - AFR111020
Anglický název: French Literary Criticism II
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ano / 7
Kompetence: 4EU+ Flagship 2
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Anotace - francouzština
Poslední úprava: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. (05.02.2024)
Přednáška zaměřená na nejvýznamnější osobnosti a proudy francouzské literární kritiky od strukturalismu po současnost. Student by si měl osvojit jednotlivé existující kritické metody a přístupy k textu (francouzský strukturalismus, recepční estetika, poetika "otevřeného díla", sociokritika, antropologická kritika, etnokritika, gender studies, teorie žánrů, autobiografie a autofikce atd.) včetně terminologie, kterou bude moci využít nejen při psaní bakalářské či diplomové práce, ale i při studiu v zahraničí. Přednáška je proto vedena ve francouzštině.

Pro vykonání atestace z tohoto předmětu mají studenti právo na jeden řádný a dva opravné termíny. Přednáška se bude konat hybridně (Zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/95918959003). Doprovodné materiály budou postupně dávané k dispozici v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15900.

Le cours est consacré aux personnalités et courants les plus importants de la critique littéraire française du structuralisme à nous jours. L'étudiant devrait se familiariser avec les méthodes critiques et les approches du texte existantes (structuralisme français, Nouvelle critique, esthétique de la réception, poétique de l'œuvre ouverte, sociocritique, critique anthropologique, ethnologique, gender studies, théorie des genres littéraires, autobiographie, autofiction, etc.) y compris les terminologies qu'il pourra ensuite utiliser lors de la rédaction du mémoire de licence/maîtrise ou pendant ses études à l'étranger. Le cours est donné en français.

Les étudiants bénéficient de trois occasions de passer leur examen (une date régulière et deux dates supplémentaires en cas d'échec). Le cours aura lieu en hybride (Zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/95918959003) et tous les textes complémentaires seront disponibles dans le programme Moodle : https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15900.
Literatura - francouzština
Poslední úprava: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. (04.02.2022)

Ouvrages généraux:

BERGEZ, Daniel, GÉRAUD, Violaine, ROBRIEUX, Jean-Jacques, Vocabulaire de l’analyse littéraire, Paris, Dunod, 1994, ISBN : 2-10-004678-0

CHEVREL, Yves, L’étudiant chercheur en littérature, Paris, Hachette, 1992, ISBN: 2.01.017129.2

COMPAGNON, Antoine, Le démon de la théorie, Paris, Seuil, 1998, ISBN: 2-02-049094-3

PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla, Praha, Filosofia, 2002, ISBN: 80-7007-163-X.

RAVOUX-RALLO, Elisabeth, Méthodes de critique littéraire, Paris, Armand Colin, 2002, ISBN : 2-200-25075-4

ROGER, Jérôme, La critique littéraire, Paris, Nathan/HER, 2001, ISBN: 2-09-191141-0

TADIÉ, Jean-Yves, La critique littéraire au XXe siècle, Paris, Belfond, 1987, ISBN: 2-266-07415-6

 

Ouvrages complémentaires:

BARTHES, Roland, Le Degré zéro de l’écriture, Paris, Seuil, 1966.

BARTHES, Roland, Critique et Vérité, Paris, Seuil, 1966.

BARTHES, Roland, Poétique du récit, Paris, Éditions du Seuil, 1977.

BEAUVOIR, Simone de. Le Deuxième Sexe. Gallimard, 1947.

BERGEZ, Daniel, Vocabulaire de l’analyse littéraire, Paris, Dunod, 1994.

BOURDIEU, P.Les règles de l'art : genèse et structure du champ littéraire.Paris, Seuil, 1992.

CIXOUS, Hélène. Le Rire de la Méduse. Paris, L'Arc, 1975.

COLONNA, V. Autofiction & autres mythomanies littéraires, Auch, Tristram, 2004.

COMPAGNON, Antoine, Le Démon de la théorie, Paris, Éditions du Seuil, 1998.

ECO, Umberto, L’œuvre ouverte, Paris, Éditions du Seuil, 1965.

ECO, Umberto, Lector in fabula, Paris, Grasset, 1979.

FRAISSE, Emmanuel, Questions générales de littérature, Paris, Éditions du Seuil, 2001.

GENETTE, Gérard, Figures III, Paris, Éditions du Seuil, 1972.

JAUSS, H. R., Pour une esthétique de la réception, Paris, Gallimard, 1978.

KRISTEVA, Julia, La Révolution du langage poétique, Paris, Seuil, 1974.

KUNDERA, L’art du roman, Paris, Gallimard, 1986.

LEJEUNE, Philippe, Le pacte autobiographique, Paris, Éditions du Seuil, 1996.

MAURON, Charles, Des métaphores obsédantes au mythe personnel: introduction à la psychocritique, Paris, José Corti, 1963.

MEIZOZ, J. Postures littéraires. Mises en scène modernes de l’auteur, Genève, Slatkine Érudition, 2007.

PIÉGAY-GROS, Nathalie, Introduction à l’intertextualité, Paris, Nathan, 1996.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Les subalternes peuvent-elles parler ? Éditions Amsterdam, 2006.

STAROBINSKI, Jean, La relation critique, Paris, Gallimard, 2001.

TODOROV, Tzvetan, Théories du symbole, Paris, Éditions du Seuil, 1977.

TODOROV, Tzvetan, Critique de la critique, Paris, Éditions du Seuil, 1984.

TODOROV, Tzvetan, La notion de littérature, Paris, Éditions du Seuil, 1987.

 

Požadavky ke zkoušce - francouzština
Poslední úprava: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. (07.09.2022)

1) Diskuze nad studentem zvolenou kritickou školou (charakterizace metody, kontext jejího vzniku, její specificita a možnosti srovnání s jinými školami, případné metodologické "výhody" a úskalí, předchůdci a následovníci vybrané školy atd.). Student předloží seznam prostudované literatury (minimálně 5 děl) k tématu.

2) Aplikace zvolené metody na konkrétní text.

3) Další upřesňující otázky týkající se ostatních probraných kritických škol.

 

1. Discussion avec l'étudiant au sujet de l'école critique choisie par lui (caractérisation de la méthode, contexte de sa naissance, ses spécificités, comparaisons avec d'autres écoles ou approches, avantages ou inconvénients méthodologiques potentiels, ses prédécesseurs ou continuateurs, etc.) L'étudiant présentera une liste de 5 ouvrages minimum.

2. Application de la méthode sur un texte concret.

3. Questions supplémentaires, relatives à d'autres écoles critiques.

(Conformément à l'usage tchèque, l'examen est oral, mais les étudiants étrangers peuvent convenir avec l'enseignante d'une forme écrite.)

 

 

Sylabus - francouzština
Poslední úprava: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D. (05.02.2024)

 

  1. Analyse structurale des récits
  2. Mythologies de Roland Barthes
  3. Gérard Genette et le structuralisme : principales catégories de la narratologie
  4. L’esthétique de la réception (Hans Robert Jauss, Wolfgang Iser)
  5. La sociocritique (Lucien Goldmann, Pierre Bourdieu) et l'ethnocritique
  6. Umberto Eco et le principe de l’« oeuvre ouverte »
  7. Philippe Lejeune et le « pacte autobiographique »: théorie de l’autobiographie
  8. L’autofiction (histoire de la notion de Serge Doubrovsky à Vincent Colonna)
  9. La « posture littéraire »: (Jérôme Meizoz)
  10. Tzvetan Todorov et la critique des genres
  11. René Girard et la critique anthropologique
  12. Gender studies
  13. La « critique des artistes »: Péguy, Breton, Sartre, Gracq, Kundera...
  14. La République mondiale des lettres
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK