|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (25.09.2023)
romantismu definuje francouzský literární kánon. Zásadní je v tomto ohledu zejména 17. století, které se z <br> dnešního pohledu jeví dynamičtěji, než jak na něj donedávna pohlížela univerzitní i umělecká kritika. Krystalizují <br> zásadní literární žánry: román a drama. V pozadí však nezůstává ani lyrika. Rodí se kategorie galantnosti, <br> francouzská literatura si hledá své specifické a na vzorech méně závislé místo. To dosvědčují četné dobové <br> polemiky. Normativní představy o umění a rétorická východiska jsou neúnavně konfrontovány s osobitými <br> autorskými poetikami. Epos se transformací a postupnou asimilací cizích (zejména italských a španělských) vzorů <br> postupně proměňuje v román a v galantní novelu. Krystalizuje drama (tragédie, komedie, baletní komedie, <br> tragikomedie, pastorála, biblická tragédie ad.), rodí se esej, mondénní žánry, maximy, sentence. Výsostně <br> učenecká tradice vycházející z přehodnocení Aristotelových představ je kontaminována ohledem na „běžného“ <br> čtenáře. Montaigne a filosofická literatura, ze které později čerpá libertinství, nemá pouze povahu morální a/nebo <br> náboženské transgrese či cílené provokace, ale již od začátku 17. století představuje myšlenkovou líheň, bez které <br> je osvícenská racionalita nemyslitelná. Veškerá tato pnutí se tento kurz pokusí postihnout zevnitř, tedy na základě <br> pozorné četby dobových textů, jejichž nesporný přínos i nedostatky poměří dobovými hodnotovými kritérii, neboť <br> teprve poctivá znalost endogenních východisek může oprávněně zakládat posouzení, zda jsou pozdější dobově <br> stylové kategorie jako baroko, klasicismus, preciozita atp. únosné. Ambicí tohoto kurzu je zasvětit české studenty <br> do bohatství tohoto „zlatého věku“ francouzské literatury a myšlení, už jenom z toho důvodu, že dosud žalostně stál <br> na samé periférii zájmu českých romanistů. Pochopíme společně, že každý, kdo jej považuje za rigidní a <br> „řeholemi“ svázaný, strnulý, odvislý, suše akademický, zpupně nabubřelý, povýtce umělý, navýsost strohý či lacině <br> květnatý, jednostranně racionální nebo exaltovaně patetický, neživotný, tuhý, mravokárný atp., tak činí neprávem.<br> |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (25.09.2023)
Akademický rok 2023/2024 Divadlo na divadle v raně novověké Francii P. Corneille: L'Illusion comique J. de Rotrou: Le Véritable Saint Genest Brosse: Les Songes des hommes éveillés Quinault: La Comédie sans comédie Beys: Les Illustres fous Gillet: L'Art de régner ou le sage gouverneur Gillet: Le Triomphe des cinq passions Gilbert: Le Courtisan parfait Molière: L'impromptu de Versailles Scudéry: La Comédie des comédiens Montfleury: Le Comédien poète T. Corneille: L'Inconnu Povinná mongrafie: Georges Forestier, Le Théâtre dans le théâtre, Genève, Droz, 1996. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (30.10.2019)
Analytická četba zaměřená na detail, interpretace, aplikace různých literárněvědných přístupů a jejich relevance vzhledem k probíraným tématům |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (25.09.2023)
Seminární práce v rozsahu cca 10 NS, 80% prezence, aktivní účast, průběžná připravenost, drobné seminární úkoly. Úpravy pro akademický rok 2023/2024: Student odevzdá do 30. 6. 2024 seminární práci na zadané téma (v rozsahu zhruba 10 NS). Práci je nutné odevzdat v elektronické podobě (ve formátu word). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Záviš Šuman, Ph.D. (25.09.2023)
Dobrá orientace v dějinách francouzské literatury staršího období. Výhodou je alespoň pasivní (rudimentární) znalost dvou světových jazyků a latiny nebo starořečtiny. |