PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Textová lingvistika (francouzština) - AFR10046
Anglický název: Textual Linguistics (French)
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Alena Venušová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Alena Venušová, Ph.D. (26.06.2019)
Teoretické prohloubení vybrané látky nastíněné v kurzu Jazyková komunikace a text (účast na tomto semináři není podmínkou účasti v kurzu).

Uvedení do problematiky obsahové výstavby výpovědi zapojené do textu na metodologických základech pražské lingvistické školy a s přihlédnutím k rozvíjení této problematiky ve francouzské lingvistice.

Pro vykonání atestace z tohoto předmětu mají studenti právo na jeden řádný a dva opravné termíny.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. (19.02.2020)

ADAM, Jean-Michel. La linguistique textuelle. Introduction à l’analyse textuelle des discours. Paris: Armando Colin, 2008.

ADAM, Jean-Michel. Les textes : types et prototypes : récit, description, argumentation, explication et dialogue. Paris: Nathan, 1992.

CHAROLLES, M. La référence et les expressions référentielles en français, Paris, Ophrys, 2002.

COMBETTES, B. Pour une grammaire textuelle: la progression thématique, Paris: Duculot, 1988.

DANEŠ, F. - HLAVSA, Z. - GREPL, M. Mluvnice češtiny 3, Praha: Academia, 1978.

DUCROT, O. Le dire et le dit, Paris, Les éditions de minuit, 1984.

HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny, Trizonia, Praha 1994

KLEIBER, Georges. L’anaphore associative. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.

LOUCKÁ, H. Introduction à la linguistique textuelle, Praha: Univerzita Karlova v Praze – nakladatelství Karolinum, 2005.

LOUCKÁ, H. Francouzské vytýkací konstrukce a aktuální členění, AUC, Monographia CVI, UK, Praha, 1990.

LOUCKÁ, H. L‘enchaînement thématique et les formes de la phrase dans la description littéraire, Linguistica Pragensia 18 (1), s. 26-36.

MAINGUENEAU, D. Eléments de linguistique pour le texte littéraire, Paris: Bordas, 1990.

MAINGUENEAU, D. La Syntaxe du français, Paris: Hachette, 1994.

PEŠEK, Ondřej. Argumentativní konektory v současné francouzštině a češtině. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011.

PEŠEK, Ondřej. Nominální anafora a determinace — kontrastivní analýza francouzských a českých systémových možností. Časopis pro moderní filologii 96, č.2, s. 147-164, 2014.

REBOUL, A. - MOESCHLER, J. (1998). La pragmatique aujourd'hui. Une nouvelle science de la communication, Paris, Seuil.

WEINRICH, H. Grammaire textuelle du français, Paris: Didier/Hatier, 1989.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. (19.02.2020)

Docházka:
Přítomnost na seminářích je povinná, povolené jsou tři absence. V případě mírně vyšší absence bude studentovi zadaná náhradní práce.

Aktivní účast v hodině:
Průběžné plnění domácích úkolů.
Samostatná četba, rozbory zadané literatury.
Prezentace zadané problematiky ve třídě.

Závěrečná zkouška:
Ke zkoušce si student přinese všechny doposud analyzované či napsané texty a nastudovanou literaturu.
Zkouška probíhá ústní formou. Student promluví na zadané téma v rozsahu probrané látky. Součástí může být rozbor textu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Alena Venušová, Ph.D. (26.06.2019)

Textová lingvistika jako vědní disciplína.

Text a textové vzorce, text a diskurz, textová kompetence.

Valence. Prostředky změny valenční struktury.

Aktuální členění větné. Systémové srovnání češtiny a francouzštiny (případně dalších typologicky odlišných jazyků). Překladatelská perspektiva.

Pořádek slov ve větě a stavba francouzské věty ve vztahu k výstavbě a začlenění výpovědi do kontextu.

Determinace. Asociativní anafora.

Interdisciplinární přesah: analýza diskurzu, stylistika, sémiotika.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK