PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terénní výzkum - AET500204
Anglický název: Anthropological fieldwork
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (31.05.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s celým procesem etnografického výzkumu coby základním pilířem <br>
antropologické práce a původním kulturně-antropologickým příspěvkem k obecnému paradigmatu společenských <br>
věd. Kromě nabytí konceptuálních a metodologických kompetencí spojených s tvorbou a realizací terénního <br>
výzkumu je předmět zaměřen především na praktickou dovednost realizace vlastních projektů terénních výzkumů, a <br>
to od volby tématu, resp. formulace výzkumného problému, přes volbu odpovídajících technik a postupů, až po <br>
samotný vstup a práci v terénu. Nedílnou součástí, resp. závěrem bude rovněž vyhotovení etnografického textu na
základě realizovaného šetření.

Předmět je možné zapsat opakovaně.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (31.05.2023)

Výstupy z výuky (learning outcomes).

Studenti absolvováním předmětu získají následující dovednosti:

1/ Identifikovat výzkumná témata v současném světě, formulovat výzkumné otázky, kriticky zhodnotit etické aspekty navrženého výzkumu.

2/ Zvládnout kulturní šok a naučit se pohybovat v kulturně (a často i jazykově) odlišném prostředí.

3/ Realizovat terénní výzkum v týmu s ostatními studenty. Kriticky reflektovat výhody a limity kolaborativního výzkumu.

4/ Úspěšně zvládnout všechny fáze terénního výzkumu (odborná příprava, formulace výzkumných otázek, realizace výzkumu, vedení terénního deníku, další formy záznamu dat, analýza dat, zpracování závěrečného výstupu z výzkumu).

 

Předmět je povinnou součástí studijního plánu studentů NMgr. programu Etnologie a kulturní antropologie. Kurz je většinou realizován formou skupinového výjezdu do terénu. Z těchto důvodů je možnost absolvování předmětu ze strany studentů jiných studijních programů velmi omezená a je možná pouze po předchozí dohodě s garantem/vyučujícím.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D. (08.12.2022)

* Základní literatura
Agar, M.: Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. Academic Press, 1996.
Coleman, S. - P. Collins (eds.): Locating the Field: Space, Place and Context in Anthropology. ASA Monographs 42. Oxford: Berg, 2006.
Hammersley, M. - Atkinson, P.: Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge, 1997.
Schensul, J. J. - LeCompte, M. D.: Essential Ethnographic Methods: A Mixed methods Approach. Walnut Creek, California: AltaMira Press, 2012.
Wax, R.: Doing Fieldwork. Warnings and Advice. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1971.

* Doporučená literatura

Bourdieu, P.: Participant Objectivation, The Journal of the Royal Anthropological Institute 2003, 9/2: 281-294.
Dresch, P. - James, W. - Parkin, D. (eds.): Anthropologists in a Wider World: Essays on Field Research. Oxford: Berghahn, 2000.
Emerson, R. M. - Fretz, R. I. - Shaw, L. L.: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
Gupta A. - Ferguson, J. (eds.): Anthropological Locations. Boundaries and Grounds of a Field Science. Berkeley: University of California Press, 1997.
Halstead, N. - Hirsch, E. - Okely, J. (eds.): Knowing How to Know: Fieldwork and the Ethnographic Present. Oxford: Berghahn, 2008.
Melhuus, M. - Mitchell, J. P. - Wulff, H. (eds.): Ethnographic Practice in the Present. Oxford: Berghahn, 2010.
Okely. J.: Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London and New York: Berg, 2012.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (23.02.2024)

Předpokládá se aktivní účast studentů jak na blokové výuce, tak na samotném praktickém výcviku v terénu.

Základní přehled témat, s nimiž se během Terénního výzkumu seznámíme:

1.                  Zpracování podkladů pro terénní výzkum, studium odborných textů.

2.                  Výběr tématu a formulace výzkumného problému.

3.                  Etika terénního výzkumu.

4.                  Základní techniky používané při výzkumu: pozorování, rozhovor.

5.                  Nácvik pozorování a rozhovoru v terénu.

6.                  Nácvik vizuálních metod v terénu.

7.                  Reflexe vlastní pozice v terénu, kulturní šok.

8.                  Reflexe a zpracování vlastních etnografických dat.

9.                  Publikování, odborný text, výzkumný projekt.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (23.02.2024)

Předmět bude vyučován kombinací metod, se zaměřením na samostatnou práci, přípravu a realizaci terénního výzkumu a zpracování výstupů z terénního výzkumu. V rámci terénního výjezdu budou studenti seznámeni s procesem etnografického výzkumu jak ve formě semináře (diskuse nad studovanými texty) a workshopu, tak ve formě vlastní práce v terénu pod dohledem zkušených pedagogů.

Možnosti plnění předmětu v LS 

1) Účast na terénním výjezdu na slovensko-ukrajinskou hranici - Ubla - 20. 5. - 29. 5. 2024

2) Individuální projekt: terénní praxi je možno splnit individuální prací na samostatném projektu.  Předpokládá se provedení vlastního terénního výzkumu včetně zpracování výstupů, za odborného vedení a pravidelných konzultací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK