PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filmová teorie - AES100118
Anglický název: Film Theory
Zajišťuje: Katedra estetiky (21-KEST)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc.
Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D.
prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. (05.10.2023)
Přednášky se zaměřují na vybrané průsečíky estetiky a filmové teorie. V letošním roce budou sledovat zejména tyto tři oblasti:
1. Film jako druh umění v kontextu ostatních druhů
2. Struktura filmového díla
3. Vztah filmu a reality.

Seminář poskytuje prostor pro detailnější práci s texty, o které se bude opírat ve svém výkladu přednášející. Soustředit se budeme především na povinné texty (viz seznam literatury), s případnými přesahy do teorie adaptace, dokumentárního či animovaného filmu. Cílem semináře je rozvíjet a kultivovat verbální i psaný projev s důrazem na spolupráci. Semináře budou probíhat formou společné diskuze o vybraných textech. Podstatnou součástí semináře je rovněž společný blog studentů a studentek.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. (05.10.2023)

Cílem kurzu je umožnit studentům získat přehled o základních tématech filmové teorie z hlediska estetiky, rozvíjet samostatné kritické myšlení a pěstovat umění diskuze.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. (12.10.2023)

Texty ke kurzu Filmová teorie, a. r. 2023/24, bakalářský stupeň.

George Bluestone: Word to Image: The Problem of the Filmed Novel and the Film. In: The Quaterly of Film, Radio, and Television, Vol. 11., No. 2, s. 171-180. 

Gregory Currie: Film, Reality, and Illusion. In: Post-Theory. Reconstructing Film Studies. Eds. D. Bordwell, Noel Carroll, University of Wisconsin Press 1996, s. 325-346.

Tom Gunning: The Cinema of Attraction. Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde. Wide Angle, Volume 8. Nos 3 & 4., 1986.

Roman Ingarden: Několik úvah o filmovém díle. In: Aluze 3/2007, s. 141-150.

Seymour Chatman: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, 2008, kap. Nástin narativní struktury, s. 30-36.

Jurij Lotman /Yuri Lotman/: The Semiotics of Cinema, úvod. kap. The Illusion of reality. (Slovensky: Jurij Lotman: Sémiotika filmu a problémy filmovej estetiky. Bratislava 2008.)

Greg H. Smith: Film Structure and the Emotion System. Cambridge 2003, kap. 4. Other Cognitivisms, s. 65-84.

F. E. Sparshott: Basic Film Aesthetics. In: The Journal of Education, Vol. 5., No. 2, 1971, s. 11-34. 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D. (26.09.2019)

žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK