PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny světového divadla III.: Evropská renesance a baroka - ADV0000039
Anglický název: Theatre History III: European Renaissance and Baroque
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Markéta Polochová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Markéta Polochová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (24.09.2020)
Dějiny světového divadla III.
Renesance a baroko v evropském divadle

Cílem přednášky je představit vývojové změny v evropském divadle s příchodem renesance a baroka, a to
zejména v oblasti dramatiky, scénografie a divadelního prostoru a herectví. Výklad bude uspořádán do těchto
základních tematických oblastí:
1. Italské renesanční divadlo
Periodizace a základní znaky epochy. - Reformátoři italské scénografie a divadelního prostoru (Sebastiano Serlio,
Niccolo Sabbatini, Josef Furtenbach, Giacomo Torelli aj.). - Italská renesanční dramatika (žánry commedia erudita,
pastorály a intermezza, autoři Ariosto, Torquato Tasso, Niccolò Machiavelli aj.). - Commedia dell‘ arte (inspirační
zdroje a znaky lidového italského divadla, typologie postav, profesionální herecké společnosti, scénáře, pokusy o
reformu).
2. Anglické alžbětinské divadlo
Odlišnosti vývoje divadla v Anglii. - Koncepce divadelního prostoru veřejných divadel a vliv na dramatiku i herecký
styl. - Alžbětinská dramatika (žánry, tvorba Williama Shakespeara, jeho předchůdců, současníků i následovníků). -
Dvorská linie anglického renesančního divadla (masques).
3. Divadlo španělského „zlatého věku“¨
Specifika španělského divadla a časové vymezení. - Typy divadelního prostoru ve Španělsku od konce 15. století
do konce 17. století. – Dramatika ve Španělsku v období renesance a baroka (Miguel de Cervantes, Lope de Vega,
Tirso de Molina, Calderón aj.).
4. Barokní divadlo v Itálii
Vymezení základních charakteristik. – Linie dvorského divadla: vynález opery a její význam pro rozvoj divadla. -
Inscenační postupy, inovace divadelní architektury a prostoru během 17. – 18. století v Itálii. - Slavní scénografové
(rody Burnacini, Galli-Bibiena, Vigarani ad.). - Klíčové divadelní události italského baroka.
5. Francouzský „klasicismus“ (barokní éra ve francouzském divadle)
Specifika francouzského divadla 17. století. – Vysvětlení klasicistické doktríny. – Francouzská klasicistní tragédie a
její autoři (Pierre Corneille a Jean Racine). – Vrchol francouzské komedie v tvorbě Molièra.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK