PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Teorie a analýza dramatu - ADIV910
Anglický název: Theory and Analysis of Drama
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Jiřík, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Jiřík, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (12.02.2019)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Seznámit posluchače se soudobou teorií dramatu a jejím historickým i moderním vývojem v souvislosti s
proměnami podoby dramatických textů.
Stručným historickým exkurzem seznámit posluchače s Aristotelovou Poetikou a jejím vlivem na teorii dramatu
v období osvícenství, na měšťanské drama a klasickou teorii i praxi (Lessing, Goethe, Schiller).
Seznámit posluchače podrobně s teorií a praktickou analýzou jednotlivých kategorií a složek dramatické formy
(dle teorie G. Freytaga, M. Pfistera, M. Lukeše, E. Fischer-Lichte, F. Schössler) jako hlavní a vedlejší text,
dramatická postava, jednání a děj, dramatická řeč, čas a prostor.
Seznámit posluchače s teorií a analýzou uzavřené a otevřené formy dramatu.
Seznámit posluchače s proměnami a krizí dramatické formy na přelomu 19. a 20. století (viz P. Szondi), s
průnikem lyrických a epických tendencí, subjektivizace či zcizení do moderního dramatu: analýza konkrétních
příkladů od statického, symbolistického, přes psychoanalytické, expresionistické, pirandellovské metadrama, po
epické drama.
Seznámit posluchače s postdramatickou teorií (H.-T. Lehmann, G. Poschmann) a s analýzou různých podob
postdramatických textů pro divadlo (E. Jelinek, P. Handke, H. Müller).

Forma studia

Čtení teoretických a dramatických textů, řízená diskuse o nich, kratší písemné analýzy ukázek dramatických textů
se zaměřením na různé formální kategorie dramatu, dialog nad studentskými texty a interaktivní prohlubování
analýzy textů při semináři.

Předpoklady a další požadavky

Základní znalost české a světové dramatické literatury.
Schopnost analýzy a reflexe.

Obsah kurzu

Jednosemestrální kurz teorie a analýzy dramatu:

Teorie dramatu mapující historické, moderní i postdramatické proměny teoretické poetiky dramatu i dramatické
formy samotné.

Teoretická část přinese definici a charakteristiku jednotlivých kategorií a atributů dramatické formy v její uzavřené i
otevřené podobě (hlavní a vedlejší text, dramatická postava, jednání a děj, dramatická řeč, čas a prostor), v
praktické části kurzu se budou studenti učit aplikovat analýzu dramatických kategorií při rozboru konkrétních
dramatických textů různých období a žánrů.

Kurz přiblíží také krizi dramatické formy na přelomu 19. a 20. a ve 20. století a její teoretickou reflexi a V praktické
části budou studenti procvičovat analýzu konkrétních textů z přelomu 19. a 20., první a druhé poloviny 20. století.
Studenti se seznámí také s postdramatickou teorií a s konkrétními případy postdramatických textů pro divadlo.

Stručný historický exkurz: Aristotelova Poetika a její vliv na měšťanské drama (Lessing, Schiller), na poetiku
dramatu Sturm und Drang (Goethe, Schiller, Lenz), teorii a praxi Goethova klasicismu. Analýza ukázek
měšťanského (Lessing, Schiller, Lenz) a klasického dramatu (Goethe).
Teorie a praktická analýza jednotlivých kategorií a složek dramatické formy podle M. Pfistera, M. Lukeše, G.
Freytaga, E. Fischer-Lichte, F. Schössler, Z. Hořínka.
Uzavřená a otevřená forma dramatu.
Krize dramatické formy na přelomu 19. a 20. století (viz P. Szondi, Z. Hořínek), průnik lyrických a epických
tendencí do dramatické formy, subjektivizace, zcizení, metadrama (Maeterlinck, Ibsen, Strindberg, Čechov,
Pirandello, Brecht).
Postdramatická teorie (H.-T. Lehmann, G. Poschmann, M. Meister) spojená s analýzou ukázek
postdramatických textů pro divadlo odlišné poetiky, tematiky i kritického zaměření (E. Jelinek, P. Handke, H.
Müller, W. Schwab).

Doporučená nebo povinná literatura

Literatura:

Fischer-Lichte, Erika. Dejiny drámy, Bratislava: Divadelný ústav, 2003

Freytag, Gustav. Technika dramatu.

Hořínek, Zdeněk. Absurdní drama,Dostupné z: http://host.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=1422

Hořínek, Zdeněk. Cesty moderního dramatu, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1995.

Hořínek, Zdeněk. Drama, divadlo, divák, Brno: JAMU, 2012.

Hořínek, Zdeněk.Brechtovské paradoxy,Divadelní revue, roč. 20, č. 3, 2009, s. 22-26.

Hořínek, Zdeněk.Tragédie, Divadelní revue, roč. 12, č. 2, (2001, s. 73-77.

Hořínek, Zdeněk.Komedie, Divadelní revue, roč. 12, č. 4, 2001, s. 80-81.

Lehmann, Hans-Thies. Postdramatické divadlo, Bratislava: Divadelný ústav, 2007.

Lukeš, Milan. Umění dramatu, Praha: Melantrich, 1987.

Szondi, Peter. Teória modernej drámy, Bratislava: Tatran, 1969.

Vybrané hry od:

Lessinga, Schillera, Goetha, Lenze, Maeterlincka, Ibsena, Strindberga, Čechova, Brechta, Handkeho, Schwaba,
Jelinek, Müllera,

Nepovinná literatura:

Englhart, Andreas. Das Theater der Gegenwart, München: Verlag C. H. Beck, 2013.

Bayerdörfer, Hns-Peter (ed.). Vom Drama zum Theatertext? Tübingen: Max Niemeyer Verlag, Theatron, 2007

Grimm, Reinhold (d.). Deutsche Dramentheorien I. Beiträge zu einer historischen Poetik des Dramas in
Deutschland, Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1980.

Kesting, Marianne. Panorama des zeitgenössischen Theaters. 50 literarische Portäts, München: Piper Verlag,
1969.

Pelka, Artur; Tigges, Stefan (eds.). Das Drama nach dem Drama. Verwandlungen dramatischer Formen in
Deutschland seitn 1945, Bielefeld: transcript Verlag, 2011.

Pfister, Manfred. Das Drama

Poschmann, Gerda. Der nicht mehr dramatische Theatertext, Tübingen: Max Niemeyer Verlag, Theatron, 1997.

Schössler, Franziska. Einführung in die Dramenanalyse, Stuttgart-Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2012.

Arnold, Heinz Ludwig (ed.). Theater fürs 21. Jahrhundert, Text + Kritik. Zeitschrift für Literatur. Sonderband, XI/04,
münchen: edition text + kritik, 2004.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

aktivity na seminářích,

vypracování kratších písemných analýz dramatických i teoretických textů,

prezentace těchto analýz při semináři a diskuse nad nimi i nad teoretickou literaturou, která byla při rozboru
východiskem,

obecná diskuse o proměnách poetiky dramatu a nástrojích její analýzy a reflexe.

Během semestru se vyžaduje samostatná četba teoretické i dramatické literatury a aktivní účast při diskusích na
seminářích a alespoň osmdesátiprocentní prezence na seminářích.

Hodnocení - na základě písemné a ústní aktivity v průběhu semestru. Celkové hodnocení se skládá ze 40 % z
hodnocení aktivity na seminářích, 35 % z hodnocení písemných prací a 25 % z jejich ústní prezentace a diskuse
nad nimi.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentace písemných
analýz.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK